Dwaalspoor – Caleb Roehrig (Liselore)

Dwaalspoor

Rufus komt zijn ex-vriendje Sebastian tegen op het feetsje van Lulu, zijn beste vriendin. Hij krijgt een telefoontje van zijn halfzus April. Zijn halfzus doet een kreet om hulp en hangt op. Rufus gaat samen met zijn ex-vriendje op zoek naar April. Ze vinden haar in het vakantiehuis van de Whitneys, in een bloederige situatie, met een slagermes in haar handen en Fox Whitney dood naast haar. Er start een race tegen de klok. Wie heeft Fox vermoord? Was het April? Wat heeft de ton drugs die er ligt te maken met de moord? Waar is de vriendenkliek die eerder op het feestje in het vakantiehuis was?

Laten we het hele moordgebeuren even vergeten. Dikke, dikke pluim voor Roehrig om twee jongens een relatie te laten aangaan en het onderwerp niet uit de weg te gaan. Eindelijk eens een schrijver die het taboe niet uit de weg gaat, want naast het aangrijpende moordverhaal speelt ook dit liefdesverhaal een grote rol in het boek. Je leert de jongens en hun relatie op een dynamische manier kennen.

Dwaalspoor is een sterk verhaal. Een thriller zou ik het niet noemen, maar wel echt een sterk detectieve-achtig boek. Roehrig weet op de juiste momenten extra elementen toe te voegen, zodat je wilt blijven verder lezen. Het enige minpuntje dat ik ondervond, is dat de vertelde tijd van het verhaal niet realistisch overkomt. Er gebeurt zo veel dat het niet logisch is dat er nog geen etmaal verstrijkt.

Caleb Roehrig heeft een sterke schrijfstijl, weet op de juiste momenten te versnellen en tijdssprongen in te voegen. Hij gaat geen taboe uit de weg, wat mogelijk wel het sterkste is van dit verhaal. Wat niet wilt zeggen dat het misdaadverhaal niet goed is. Absoluut niet. Dwaalspoor is een perfecte combinatie van liefde, vriendschap en een goede dosis  spanning.