De zilveren dame

De zilveren dame – Bram Baptist

Tom is veertien en woont met zijn zus en moeder op een boerderij. Ondertussen gaat het in het koninkrijk niet zo goed en wanneer het nabijgelegen dorp in vlammen opgaat, besluit Tom dat hij zelf ook iets moet ondernemen. Hij wil zich aansluiten bij het leger van koning Godfried om de verschrikkelijke keizer Safir te verslaan. Die probeert al een tijdje het koninkrijk te veroveren en lijkt daar steeds meer in te slagen. Wanneer Tom op pad gaat om uit te zoeken wat er precies aan de hand is en wat hij kan doen, komt hij de gekke boswachter tegen die hem een schaakstuk in de hand drukt: een zilveren dame. Vanaf dat moment verandert Toms leven voorgoed.

Bram Baptist debuteerde vorig jaar bij Hamley Books met Soldaat van het noorden. De zilveren dame is gericht op een iets jongere doelgroep dan het vorige boek, namelijk op lezers vanaf 10 jaar. Dit is een perfecte doelgroep voor dit verhaal waar ik ook als iets oudere lezer immens van genoten heb!

Allereerst complimenten voor de opmaak want dit boek is zo mooi! Bij elke hoofdstuk vindt de lezer een afbeelding terug en die is telkens anders. Het beschrijft een personage of plaats uit dat hoofdstuk, waardoor het de jonge lezer nog een beetje op weghelpt. Het maakt ook dat het boek vlot leest omdat op die bladzijde geen tekst staat. Hierdoor krijgt de lezer het gevoel dat het verhaal een hoge snelheid heeft en lekker wegleest.

Ik heb echt genoten van de personages en in het bijzonder van Anna, het zusje van Tom. Ze is heerlijk eigenwijs met een sterk karakter en lijkt in dat opzicht een beetje op de prinses, de dochter van keizer Safir. Ook zij is een geweldig personage! Maar natuurlijk is het ook zeker geen straf om Tom te volgen. Hij brengt veel avontuur in het verhaal omdat hij geen uitdaging te groot vindt.

Het enige wat een beetje jammer is, is dat het boek echt helemaal niet af aanvoelt. Logisch natuurlijk want er komt ook een tweede boek als vervolg aan, maar er had misschien net wat meer kunnen gebeuren in dit boek. Nu voelt het echt als een aanloop naar het tweede, maar gelukkig zit er wel voldoende in om de lezer te kunnen boeien!

Ik ben heel benieuwd hoe het verhaal verder zal gaan en ga ook zeker Soldaat van het noorden lezen. De schrijfstijl van Bram Baptist is vlot en dat in combinatie met een boeiend verhaal en sterke personages maken van De zilveren dame een heerlijk boek voor jong en oud!