Altijd wat te vieren

Altijd wat te vieren – Carll Cneut (Véronique)

Heb je iets te vieren en zoek je een heel fijn, passend gedicht voor op de kaart of bij de taart? Dan vind je in deze gedichtenbundel zeker het gepaste versje dat bij de gelegenheid past. 49 versjes geschreven door gekende en gelauwerde auteurs zoals Annie M.G. Schmidt, Joke van Leeuwen, André Sollie, Toon Tellegen, Bart Moeyaert, Hans en Monique Hagen, Edward van de Vendel en nog enkele anderen. Van deze gedichtjes word je gewoon vrolijk. In deze hardcover krijg je dan ook naast ieder gedicht een prachtige illustraties van Carll Cneut. Zijn pastelgetinte dieren brengen bij ieder gedicht een passend geschenk voor je mee.

Querido heeft met deze gedichtenbundel er weer eentje vast die superleuk is om voor te lezen of om zelf te lezen. Wij leren onze kinderen geen gedichtjes meer van buiten, maar deze bundel doet me soms wel eens hunkeren naar die tijd. Het voordragen en foutloos opzeggen van gedichten was voor sommige kinderen een echte marteling. Voor anderen een groot plezier. Nu zouden ze ons zeker met grote ogen bekijken, mochten we dit terug van hen verlangen. Maar je kan op school ook andere kanten uit met dit boek. Waarom zouden de gevorderde lezers hun lievelingsversje deze keer niet expressief mogen voordragen? Sommige kinderen brengen ze waarschijnlijk na een paar keer lezen vanzelf wel naar de gepaste toonhoogte en expressie. Maar ook kinderen die minder bekwaam zijn in het lezen kunnen hier iets mee. Met twee een versje voordragen kan zeker ook leuk zijn. Een bundel die ik zeker in de hand zal nemen tijdens de poeziëweek van 27 januari tot 2 februari 2022. Het thema natuur staat centraal en deze mooie tekeningen van die dieren in feestsetting, daar kan je wel iets mee. En ondertussen gaat mijn ideeënmolen maar verder en droom ik van een echte of virtuele poeziëwandeling door de school.

Ieder gedicht is geschreven in de stijl die we van de auteurs gewoon zijn. Ze geven hun stempel in hun versjes door. Het ene is grappig, het andere is een nadenkertje. Bij sommige kan je jezelf erin herkennen en het andere is er juiste eentje voor je beste vriend. Ik ben alvast een grote fan van “this varkentje “ van Edward Van de Vendel. Bij deze is het gewoon lekker lachen geblazen. Nederlands en Engelse woorden worden door elkaar gebruikt, waardoor er een hilarische situatie wordt gecreëerd. Niks voor niks werd de man al bejubeld met Zilveren Griffels en poeziësterren en gouden medailles. Dit boek zit alvast klaar in mijn boekentas.