De reis van Leloo – Nathalie De Jongh

De reis van Leloo
Illustrator: Matthieu Pelhate

Leloo, een eenzaam meisje, woont in een donkere stad met andere kinderen die net zo eenzaam zijn als zij. Ze praten niet met elkaar en hebben geen nauw contact. ’s Nachts in haar dromen ziet de wereld er nochtans heel helder uit, met felle kleuren en groen gras. Waarom ziet haar wereld er niet zo uit? Waarom schijnt er geen zon? Waarom zijn er enkel kinderen? Op een dag staat de vlinder Toni op haar bed om haar uit te dagen de donkere wereld te veranderen. Ze ontsnapt uit de donkere stad en gaat samen met Toni een avontuur aan dat alles voorgoed zal veranderen.

De reis van Leloo is een bijzonder prentenboek voor iets oudere kinderen, ongeveer vanaf acht jaar. Dankzij de bijzondere thematieken die aan bod komen, is het een boek waar zowel jonge als iets oudere lezers (ouders bijvoorbeeld) van zullen genieten. Het is heel moeilijk om dit boek in één hokje onder te brengen. De beste omschrijving is misschien die van de auteur zelf: het is een hedendaags sprookje voor kinderen die de wereld aan het ontdekken zijn.

Leloo is een hoofdpersonage zoals er in boekenland meer zouden moeten zijn: een dapper meisje dat stap voor stap zichzelf en de wereld leert kennen en begrijpen. Tijdens haar bijzondere avontuur leert ze wat zelfvertrouwen is en wat het met je kan doen. Ook haar dromen brengen haar extra kracht en geven haar de moed zelf aan de basis te staan van veranderingen. De illustraties voelen in het begin wat onwennig, maar eenmaal Leloo op avontuur vertrekt, is de sfeer van het verhaal ook daarin beter voelbaar en met elke illustratie krijgt het verhaal ook meer diepgang vanaf dan.

Een andere belangrijke boodschap die Leloo de lezer brengt, is de kracht van je intuïtie. Ze voelt heel goed aan wat ze wil doen en ze durft er steeds meer en meer op vertrouwen. Dat doen wij mensen in het dagelijkse leven zonder twijfel veel te weinig en ik ben zo blij dat De Jongh met dit prentenboek wil aanreiken dat het wel oké is om dat te doen en dat je er ook ver mee kan geraken!

Het stukje avontuur in combinatie met de magie van Leloo zal voor veel kinderen tot de verbeelding spreken. Hoewel zeker niet elk kind de diepere boodschappen uit het verhaal zal kunnen halen, is het wel fijn dat ze in de reis van Leloo zijn beland. Op die manier kan je het boek zeker meerdere keren met je kinderen lezen om ze stapje voor stapje kennis te laten maken met een nieuw stukje wijsheid van Leloo. Daarnaast is het natuurlijk ook een heel spannend avontuur om van te genieten! Die combinatie heeft De Jongh prachtig uitgewerkt en komt volledig tot zijn recht in De reis van Leloo.