De patchworkfamilie

De Patchworkfamilie – Cathy Bramley

Gina probeert haar leven weer op de rails te krijgen na haar scheiding. Ze huurt een knusse cottage op het reusachtige landgoed van Evergreens, waar ze ook haar opvang runt voor kinderen uit de buurt. Ze beschouwt het als een win-win: de kinderen hebben veel ruimte om te spelen en de ouderen die in Evergreens wonen, blijven jong door de aanwezigheid van de kinderen en het vrolijke geluid. Toch heeft Gina het idee dat ze meer kan. Wanneer Evergreens door een noodlottige gebeurtenis te koop komt te staan, besluit Gina alles op alles te zetten om haar dromen te laten uitkomen én het landgoed te redden. Ze kan haar kinderopvang uitbreiden in het grote huis en ook wat betekenen voor de gemeenschap als ze kamers kan verhuren aan ouderen. Alleen wordt het niet zo eenvoudig gezien haar financiële situatie én de verkoper, die de zeer knappe Dexter blijkt te zijn…

De Patchworkfamilie is mijn eerste kennismaking met Cathy Bramley, hoewel ze al enkele andere publicaties in het Nederlands heeft waaronder Brightside Cove. Dit boek heeft er wel meteen voor gezorgd dat ik zonder twijfel meer ga lezen van deze auteur want ze heeft meteen mijn hart veroverd. Het is echt een feelgood zoals ze zouden moeten zijn: vlot geschreven, herkenbare en realistische thema’s met af en toe een diepere laag, toffe personages en een verhaal waar je helemaal in verdwijnt.

Ik vond het verhaal leuk vanaf de eerste bladzijde: je leeft meteen mee met Gina, de kindjes in de opvang en hoe ze haar leven runt. Ze gaat op een goede manier om met de scheiding, durft het zien als een nieuw begin en grijpt de kans om haar dromen waar te maken. Naast de kindjes in haar opvang, zijn er nog een aantal personages die regelmatig in beeld komen, waaronder de bewoners van het grote huis op Evergreens: Bing, Violet en Delphine. Bramley heeft heel herkenbare personages neergezet, die erg van elkaar verschillen en hun eigen verhaal hebben, maar net daardoor zo mooi samenpassen in dit boek. Er is genoeg ruimte om elk van de personages voldoende aan het woord te laten zodat je hen als lezer goed leert kennen en ook met hen kan meeleven.

De Patchworkfamilie is wel een vrij dik boek, maar dat komt omdat de oorspronkelijke verhalen vier novelles waren die hier zijn samengevoegd tot één boek. Hoewel de dikte je als feelgoodlezer misschien afschrikt, leest het boek zo vlot dat je doorheen het verhaal vliegt. De fijne schrijfstijl en vertaling dragen hier zeker aan bij!

Ik heb enorm genoten van dit boek van Cathy Bramley. Ze had me vanaf de eerste bladzijde mee in het verhaal van Gina en haar vrienden en zorgde ervoor dat ik het boek amper kon wegleggen. De Patchworkfamilie is een echte feelgood die je gelezen moet hebben!