De ontvoerde schat

De ontvoerde schat – M.G. Leonard & Sam Sedgman (Emy)

Stap mee in het nieuwe avontuur van Alex!

In De ontvoerde schat beschrijven M.G. Leonard en Sam Sedgman de tweede spannende reis die Alex met zijn oom mag maken. Deze keer gaan ze er helemaal voor naar Amerika. Vanaf dat Alex de trein in stapt heeft hij door dat er gekke dingen gebeuren, maar een hele lange tijd wil (bijna) niemand hem geloven. Uiteindelijk wordt er een meisje ontvoerd. De politie haalt de familie van de trein en de treinreis gaat onverstoord door. Dat gaat door totdat Alex weet wat er echt is gebeurd! Hij krijgt hulp van zijn vriendjes Mason en Hadley, maar ontdekt de echte waarheid toch helemaal zelf!

De ontvoerde schat is het tweede boek in deze verhalenreeks. Echter kun je dit boek ook lezen zonder dat je het eerste boek hebt gelezen. Leonard en Sedgman maken af en toe een verwijzing naar het vorige boek, maar dit is ook goed te begrijpen wanneer je dat boek niet gelezen hebt. Wel is het extra leuk wanneer je het eerste boek hebt gelezen, zodat je zelf al het een en ander weet van de onderzoekstechnieken van Alex! Desalniettemin zijn Leonard en Sedgman erin geslaagd het boek zo te schrijven dat het voor iedereen te begrijpen valt!

M.G. Leonard en Sam Sedgman richten zich met dit boek tot de 9 – 12 jaar oude lezer. Het taalgebruik dat in het boek toegepast wordt, maar ook de grapjes en de gebeurtenissen zijn precies goed te begrijpen voor deze jonge lezer. Stapsgewijs wordt de lezer helemaal meegenomen in de onderzoekstechnieken. Een van de mooie momenten in het boek, wat een goed voorbeeld is voor de jonge lezers, is het stukje waarin Alex heimwee heeft. Hierbij geeft oom Ben aan dat heimwee eigenlijk heel goed is. Het laat zien dat jij het heel prettig vindt thuis en dat je daarom je huis en gezin erg mist. Maar wat het mooiste van heimwee is, volgens oom Ben, is dat je extra blij bent wanneer je jouw familie weer ziet als je thuis komt! Ik hoop dat veel kinderen met heimwee door dit boek begrijpen dat het helemaal niet erg is dat je heimwee hebt.

Wat erg sterk is van Leonard en Sedgman, is de routekaart die ze voor- en achterin het boek hebben opgenomen. Gedurende het verhaal maakt Alex een reis door Amerika. Tijdens het lezen wil de lezer nog wel eens vergeten waar ze precies zijn. Deze routekaart maakt het mogelijk om tijdens het lezen goed te kunnen zien waar ze zijn en waar ze heengaan.

De ontvoerde schat is een verhaal wat veel bladzijden in beslag neemt. Dit zou voor sommige kinderen best vervelend kunnen zijn, zeker wanneer ze lezen nog heel lastig vinden. Om de lezer heel gemotiveerd te houden tijdens het lezen, hebben Leonard en Sedgman ervoor gezorgd dat de gebeurtenissen telkens op het juiste moment gebeuren. Zo is er voor de jonge lezer weer een reden om dat hoofdstuk écht uit te lezen: anders weet je niet hoe het afloopt!

Dan is er nog één iemand, naast M.G. Leonard en Sam Sedgman, die het verhaal afmaakt! Dat is degene die de illustraties maakt: Elisa Paganelli. Zij zorgt ervoor dat de tekeningen, die Alex tijdens de treinreis maakt, het complete beeld zijn van wat er tijdens het verhaal gebeurt. Geweldig! Eén van de illustraties is mijn favoriet: degene waarin de vader van Hadley en Mason in een Elvispak afgebeeld staat. In het verhaal wil deze vader namelijk een optreden geven van de king: Elvis Presley. Veel kinderen zullen geen beeld hebben bij deze artiest, omdat deze van voor hun tijd is. Deze illustratie geeft ze toch een beeld van hoe hij eruit moet zien! Wederom is Paganelli erin geslaagd de omslag van het boek fantastisch weer te geven! Op de omslag van De ontvoerde schat is een trein te zien met drie kinderen: Alex en twee kinderen die we nog niet kennen. Het maakt je meteen nieuwsgierig naar wie die andere twee kinderen zijn!

M.G. Leonard en Sam Sedgman zijn er voor de tweede keer in geslaagd om een fantastisch kinderboek neer te zetten! Hoewel het leuk is voor de lezer om het eerste boek vooraf te lezen, is het niet nodig! De ontvoerde schat is namelijk een boek dat ook goed te begrijpen is voor lezers die het eerste boek niet hebben gelezen. Dit verhaal is zeker een aanrader voor de avontuurlijke lezers!