De offers – Jeroen Windmeijer (Valérie)

De offers

Voor zijn afstudeerscriptie van bos- en natuurbeheer verbleef Lucas een halfjaar in Bolivia om er stage te lopen op de landbouwuniversiteit van Tiahuanaco. Hij werkte er samen met de Indiaanse Nayra aan een project om de boomloze hellingen in de bergen van de Altiplano te herbebossen met lokale variëteiten. Door hun nauwe samenwerking ontstond er een hechte band tussen beide onderzoekers. Maar vlak voor zijn terugkeer naar Nederland, wordt er in één van de dorpjes rond het Titicacameer voor de derde keer een kind teruggevonden dat op religieuze wijze om het leven gebracht is. De inwoners hullen zich in stilzwijgen, niemand lijkt iets gezien of gehoord te hebben en het lijkt erop dat de moordenaar niet zomaar gevonden zal worden.
Tot er plots aan aanslag gepleegd wordt op Jan-Willem, een Nederlandse antropoloog die al een tijdje in de Boliviaanse gemeenschap woont om er onderzoek te doen en met veel moeite het vertrouwen van de inheemse bevolking voor zich had kunnen winnen. Iemand beschuldigt Jan-Willem ervan een chupacabra of kharisiri te zijn. Mythische blanke wezens die het vet van je organen komen zuigen waardoor je plots zou wegkwijnen en sterven… Voor de rooms-katholieke en evangelische priesters is het een uitgelezen moment om de Aymara-indianen er te pas en te onpas op te wijzen dat het hun eigen schuld is omdat ze de duivel zouden aanbidden met hun rituelen en offers aan Pachamama (Moeder Aarde). Bovenal bemin één god, dat kunnen er dus toch geen tientallen zijn? Nayra kan en wil niet geloven dat iemand van haar volk tegenwoordig nog een kind zou offeren zoals de Inca’s enkele honderden jaren geleden deden. Elke suggestie, vaststelling of veronderstelling van Lucas in die richting wordt stug door haar verworpen. Maar ondertussen beseft Lucas dat ook hij niet langer veilig is. Na de aanval op Jan-Willem, zou hij wel eens het volgende doelwit kunnen zijn…

Het verhaal begon veelbelovend en aanvankelijk vond ik het normaal dat er lange passages aan het religieuze gedeelte gewijd werden, omdat het boek hier grotendeels op steunt, maar er bleven aldoor erg lange Bijbelcitaten, religieuze verhalen en discussies in terugkomen, waardoor ik de interesse soms een beetje verloor. Het feit dat het soms een beetje langdradig werd, zorgde er ook voor dat het tempo uit het verhaal ging.

Verder had ik ook echt niet het gevoel dat ik een thriller aan het lezen was. Bij momenten schrok ik bijna dat er eindelijk nog eens iets gebeurde in het verhaal. Jammer genoeg werd ik na zo’n actie vrijwel meteen weer voor een tijdje in slaap gesust. Het is nochtans een heel interessant verhaal! Het had alleen in plaats van in 382 bladzijden, ook in minstens 100 bladzijden minder geschreven kunnen worden waardoor Jeroen Windmeijer de spanning beter had kunnen opbouwen en de lezer langer geboeid had kunnen houden.

Windmeijer wordt nochtans de Dan Brown van de Lage Landen genoemd. Zo zou ik hem persoonlijk niet meteen noemen. Daarvoor moet er veel meer tempo, afwisseling en spanning in een verhaal zitten en mag het ook niet te voorspelbaar zijn. Maar het is ook niet mijn bedoeling om het boek af te breken, er zijn uiteraard ook wel wat pluspuntjes!

Niets dan lof voor de uitgebreide beschrijvingen van de prachtige natuur in en rond het Andesgebergte en het Titicacameer. Ik waande mij zo op één van deze Boliviaanse hoogvlaktes. Wat een heerlijk gevoel! Wat zou ik daar graag eens naartoe gaan! Hieraan merk je ook dat de auteur er zelf geweest is en dat een aantal van de scènes uit het boek gebaseerd zijn op zijn eigen ervaringen.

Bij momenten voelde ik ook echt de liefde voor het land, de mensen, de natuur en de taal van de bladzijden spatten! Naar het einde toe wordt het allemaal dan toch wat spannender en ondanks het feit dat de actie beter gedoseerd had kunnen worden over heel het boek, maakt dat wel het één en ander goed.

De offers is een verhaal over religie, geloof en bijgeloof, over vooroordelen, beoordelen en veroordelen. Als je van een krachtig religieus verhaal houdt, doorspekt met geschiedenis, cultuur, prachtige natuur en af en toe een beetje spanning en sensatie, dan zal je dit boek ongetwijfeld goed vinden!