Niet gecategoriseerd

Weerwolven van Waraine – Eva Linden (Blogtour)

In de zomervakantie komen negen jongeren bij elkaar in een vakantiehuis in Waraine. Ze blijken elk met hun groepje op hetzelfde moment het huisje te hebben geboekt en besluiten er met z’n allen het beste van te maken, ook al zitten ze niet met elkaar ‘opgescheept’. Een van de jongeren vindt het bekende kaartspel Weerwolven van Wakkerdam en de groep besluit de avond door te brengen rond het kampvuur met het spel. Al snel neemt het een beangstigende wending: vreemde geluiden weerklinken uit het bos, een boom valt om onverklaarbare redenen recht op het terras van het huisje en het wordt pas echt een nachtmerrie als de eerste gewonden vallen. Wie trok tijdens het spel de kaart van de Weerwolf? En wie houdt hen vanuit het duister in de gaten?

Eva Linden is bij een aantal lezers bekend dankzij haar trilogie Maanziek. Weerwolven van Waraine is haar eerste boek na deze reeks en is gebaseerd op het bekende kaartspel Weerwolven van Wakkerdam.

Vanaf het allereerste hoofdstuk is duidelijk dat er iets niet klopt. De sfeer rondom het afgelegen vakantiehuisje, de jongeren die als bij toeval allemaal op hetzelfde moment in het huisje terechtkomen en de geheimen die ze met zich meedragen zorgen er meteen voor dat je als lezer op je hoede bent. Kan je ze allemaal vertrouwen? Doordat je het verhaal vanuit de verschillende personages afwisselend volgt, krijg je een heel compleet beeld op de zaak. In het begin is het verwarrend omdat je de personages nog niet kent en ze moeilijk kan onderscheiden, maar naderhand is het een element dat zeker de spanning opdrijft. Je blijft je afvragen wie de waarheid spreekt en wie liegt, maar als lezer heb je toch een kleine voorsprong op de personages.

De manier waarop Linden het populaire kaartspel heeft verwerkt in het verhaal vind ik echt fantastisch. Ik ben zelf een grote fan van het spel en het leuke is dat Linden er een heel duistere twist aan heeft gegeven, maar dat draagt zeker bij aan de sfeer van het verhaal.

Ik had de ontknoping toch wel een beetje zien aankomen. De ‘ontmaskering’ was voor mij niet echt een verrassing en de epiloog was naar mijn gevoel teleurstellend. De auteur had daar veel meer mee kunnen doen waardoor de spanning tot de laatste bladzijde voelbaar was geweest. Dat ontbrak helaas.

Weerwolven van Waraine is een spannende thriller die de lezer meeneemt in de wereld van Wakkerdam. Ook zonder kennis over het spel kan je dit boek prima lezen en zal je genieten van de personages en hun verhaal. Hoewel het einde sterker had gekund, is het boek zeker een aanrader voor iedereen die houdt van een spannende verhaal!