De kleuren van magie (#1) – V. E. Schwab (Valérie)

De kleuren van magie

As Tascen!
Met deze woorden en met behulp van bloed en runen reist magiër Kell van het ene naar het andere Londen. Er zijn nog maar twee zogenaamde bloedmagiërs of ‘Antari’ over die zich tussen de vier Londens kunnen verplaatsen en hij is er daar één van. Elk Londen heeft een kleur: rood Londen leeft en bruist van de magie, in wit Londen wordt magie gebruikt om dood en verderf te zaaien, in grijs Londen is er geen magie meer over en tot slot is er nog zwart Londen: het Londen waarvan niemand weet of er nog iets van over is nadat het lang geleden opgeslokt werd door zwarte magie en de doorgangen er naartoe geblokkeerd werden.
Als Kell door zijn eigen naïviteit en nieuwsgierigheid een voorwerp uit zwart Londen in zijn bezit krijgt, zet hij ongewild zijn leven, dat van zijn familie en van de inwoners van de verschillende Londens op het spel.
Als bij toeval botst hij tijdens een poging om zijn belagers af te schudden op Delilah Bard, een meisje dat zich voordoet als een jongen om uit handen van de politie te blijven. Tussen Kell en Lila kan het verschil niet groter zijn: zij een doorwinterde straatrat en uiterst vingervlugge dievegge uit het Grijze Londen en hij een aangenomen zoon van de troon uit het Rode Londen. Ondanks de tegenstellingen blijkt al snel dat Kell en Lila elkaar veel harder nodig hebben dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden.
Wat voor Lila begon als een groot en spannend avontuur, draait al snel uit op een gevecht op leven en dood waarbij zij en Kell geen moment meer veilig zijn.

De kleuren van magie speelt zich af in 1819 maar de gebeurtenissen en beschrijvingen doen eerder aan de middeleeuwen denken. Ridders en kastelen, magie en duistere praktijken, bloedige gevechten op leven en dood en grote verschillen tussen arm en rijk.

Het strijdtoneel heet Londen, de stad ons allen bekend, maar in het verhaal zijn er vier soorten Londens: het witte, het grijze, het rode en het zwarte Londen. Die hebben allemaal dezelfde naam omdat ze qua geografie min of meer overeen komen als je van het ene naar het andere reist maar ze worden anders genoemd, zijn veel groter of bestaan uit verschillende landen… en daar raak je als lezer wel de draad kwijt. Ik miste een kaart voor- of achteraan in het boek met de verschillende Londens zodat je als lezer een houvast hebt waar alles zich nu juist afspeelt en hoe het zich oriënteert ten opzichte van elkaar. Dat is wel een gemiste kans want de uitleg in het boek maakt gaandeweg de verwarring eigenlijk alleen maar groter. Zeker ook omdat op de cover van het boek wél een stukje van de verschillende Londens getekend staat.

Desalniettemin is het een erg spannend verhaal waarin de gebeurtenissen elkaar in hoog tempo opvolgen. Het is rouw, avontuurlijk en allesbehalve romantisch maar toch worden de gevoelens van de personages wel goed neergezet. Ik vond het persoonlijk bij momenten wat te gewelddadig, maar dat verschilt naar ieders smaak uiteraard.

Vooraan op de kaft staat vermeld door een andere auteur (Deborah Harkness) dat het boek ‘een echt juweeltje’ is. Met een juweel zou ik het echter niet kunnen vergelijken, dat komt veel te liefelijk over en dat is bijna misplaatst in dit geval. ‘Het is een steengoed boek’ zou beter tot zijn recht komen, als je begrijpt wat ik bedoel. Voor wie houdt van fantasy is het dat waarschijnlijk ook echt.

Verder ben ik erg benieuwd naar het tweede deel uit deze reeks van ‘de Schemeringtrilogie’ aangezien voor het eerste deel al bijna alles uit de kast gehaald werd. Benieuwd wat de auteur nog in petto heeft!