De Happiness-goeroe – Jette Schröder

Iris zet een grote stap buiten haar comfortzone wanneer ze tijdens een spectaculair feestje invalt voor een bekend tv-medium. Met behulp van haar broer gaat ze op zoek naar spirituele spreuken, mantra’s en oneliners om haar publiek te betoveren. Samen met een hele hoop glitters en haar prachtige artiestennaam Vlinder is haar optreden een groot succes! Tot haar eigen verbazing en die van haar vrienden. Om het aanhoudende succes in stand te houden, begint Iris haar eigen blog om een nieuwe levensstijl te verspreiden: de Happiness-lifestyle. Het bevalt haar uitstekend om duizenden meiden te helpen in hun zoektocht naar hun innerlijk geluk. Maar al dat vloggen, bloggen en het runnen van een webshop blijkt ook een keerzijde te hebben. Ze verwaarloost steeds meer haar studies en vriendschappen. Ook haar irritante, maar knappe onderbuurman draagt niet echt bij aan haar eigen Happiness. Hoe lang duurt het voor alles uit de hand loopt? En kan Iris dan nog terug?

De Happiness-goeroe viel niet meteen binnen mijn comfortzone, maar omdat ik af en toe wel eens buiten die zone wil wandelen, keek er naar uit om aangenaam verrast te worden door dit boek. In het begin had ik het wel moeilijk met het meidengehalte. De feelgood was heel erg voelbaar en een tikkeltje geromantiseerd en het dramagehalte lag tamelijk hoog. Maar eenmaal daardoorheen heb ik met volle teugen genoten van dit verhaal.

Dit boek heeft mij erg veel rust geboden tijdens een drukke periode. De levensstijl die Vlinder uitlegt aan haar volgers heb ik nog niet echt bewust toegepast, maar heeft me wel aan het denken gezet over bepaalde aspecten en keuzes binnen mijn eigen leven. Aangezien ik een hele slechte beslisser ben en uiteindelijk na het lezen van dit boek toch een paar knopen heb doorgehakt, heeft dit boek toch een indruk nagelaten en me meer beïnvloedt dan ik dacht. Het ligt misschien niet aan de levensstijl op zich die Iris verspreidt, maar het draagt wel bij tot het bewust maken van de lezer. Je denkt onbewust toch na over je eigen manier van leven en welke dingen je misschien anders kan doen. En ik vind het mooi om te zien dat verhalen dat met een lezer kunnen doen. Daarnaast lijkt het mij zeker de moeite dit boek af en toe opnieuw even vast te nemen om stil te staan bij je leven en welke dingen je anders wil doen.

Jette Schröder schreef een bijzondere Young Adult meets feelgood die in het begin wat tijd nodig heeft, maar zich later ontpopt tot een rustgevend boek waar de lezer ongetwijfeld van geniet en waarschijnlijk meer dan eens bij stil zal staan.