De engelenmoord

De engelenmoord – Bjorn Van den Eynde

Het lichaam van de achttienjarige Julie Dumoulin wordt teruggevonden met een stuk vinylplaat van Angèle in haar keel. Wanneer ook haar vriend dood wordt teruggevonden, met afgezaagde handen en een keel volgepropt met rubber, ziet de politie meteen een link met een reeks onopgeloste moorden uit de jaren negentig. Gabriël, de seriemoordenaar van toen, lijkt terug te zijn en dat beseft ook de jonge inspecteur Marjolein De Vriese. Het was namelijk de laatste zaak waar haar vader aan heeft gewerkt, voor hij bruut werd vermoord. Daardoor is Marjolein vastbesloten om zich vast te bijten in deze zaak en de waarheid aan het licht te brengen. Samen met haar Waalse collega Nathan Durnez wordt ze via de federale politie van Brussel op de zaak gezet. Al snel worden ze door de dader persoonlijk aangesproken en wordt het steeds moeilijker om afstand te bewaren. Kunnen Marjolein en Nathan de waarheid achterhalen?

Je kan Bjorn Van den Eynde kennen van tal van andere boeken, waarvan de reeks Team Mortis waarschijnlijk het meest bekend zijn. Vorig jaar verscheen er ook een eerste deel in een nieuwe reeks voor YA-lezers: Confessions of a teenage serial killer. En nu is hij met De engelenmoord toe aan zijn eerste thriller voor volwassenen.

De engelenmoord is een Vlaamse thriller zoals ik ze graag lees; bijzondere, maar sympathieke hoofdpersonages, een sterk verhaal en een moordenaar die duidelijk foute dingen doet, maar toch ergens mijn sympathie opwekt omwille van zijn motief. Hoewel ik zeker heb genoten van de intrigerende relaties tussen alle personages en het feit dat niets is wat het lijkt, had ik wel af en toe moeite met de hoeveelheid personages. Het vraagt een zekere inspanning en concentratie van de lezer om iedereen uit elkaar te houden en op de juiste manier aan elkaar te linken.

De vlotte schrijfstijl uit eerdere boeken is ook hier aanwezig en dat in combinatie met de zeer korte hoofdstukken maakt dat het boek, ondanks de grote hoeveelheid bladzijden, toch vlot leest. Daar komt de voortdurende spanning en het gevoel dat het net zich sluit naarmate het einde nadert ook nog bij, waardoor je niet anders kan dan verder lezen. Het boek aan de kant leggen is dus heel moeilijk!

Toch vind ik het jammer dat er geen ‘echt’ einde is. Gezien de dikte had ik verwacht dat deze case wel opgelost zou zijn en dat we in een eventueel tweede deel opnieuw met Nathan en Marjolein op pad zouden gaan om een nieuwe case te onderzoeken. Dat blijkt dus niet zo te zijn waardoor ik een beetje met een dubbel gevoel blijf zitten. Het is heerlijk om te weten dat er (hopelijk?) een vervolg aankomt dat wellicht even spannend zal zijn, maar ik blijf tegelijk met heel veel vragen zitten die ik graag beantwoord had gezien in dit boek.

De engelenmoord is een sterk eerste deel in een reeks waar hopelijk nog titels in zullen verschijnen. Bjorn Van den Eynde weet als geen ander hoe hij personages moet neerzetten en hoe hij ze onderling ten opzichte van elkaar kan uitspelen. Dat in combinatie met de vlotte schrijfstijl en de spanning zorgen ervoor dat het boek leest als een trein. Jammer dat niet alle vragen in dit boek worden beantwoord, maar ik ben wel benieuwd naar een eventueel vervolg!