De Blikman – Sarah Winman

De blikman
Genres: ,

Sarah Winman – De blikman verschijnt bij Uitgeverij Orlando.

Ellis en Michael zijn twaalf wanneer hun paden elkaar voor het eerst kruisen. Er ontstaat meteen een hechte vriendschap tussen de jongens door de raakvlakken die ze hebben. Een tijdje bestaat hun leven enkel uit elkaar: samen zijn, Oxford ontdekken, zwemmen, kennis maken met poëzie, maar ook de minder mooie kanten van het leven tonen hun ware aard. Op een dag groeit deze bijzondere vriendschap tussen de jongens uit tot iets meer.
Tien jaar later is Michael volledig uit het beeld verdwenen. Ellis is getrouwd met de lieve Annie en hij denkt geregeld terug aan de tijd die hij samen doorbracht met Michael. Wat is er met hem gebeurd? En waar is hij?

Als je niet goed oplet, loop je dit kleine, dunne boekje in de boekhandel zomaar voorbij en dat is zonde. Want dit kleine pareltje bevat een oprecht liefdesverhaal dat enerzijds je van binnenuit opwarmt en doet stralen, maar je anderzijds helemaal gebroken en alleen achterlaat.

De vriendschap die ontstaat tussen de jongetjes van twaalf is eerlijk en oprecht, zoals enkel kinderen dat kunnen zijn. Voor hen hoeft er niet meer te zijn dan tijd om samen door te brengen en die tijd hoeft niet op een bijzondere manier te worden ingevuld. De meest alledaagse dingen vormen voor hen onvergetelijke herinneringen en dat maakt dat hun band steeds hechter wordt. De lezer ziet beide jongens langzaamaan steeds meer naar elkaar toegroeien, om uiteindelijk elkaar kwijt te raken.

In het begin volgen we het verhaal van Ellis. Hij denkt vaak terug aan Michael, maar heeft geen idee waar die zich op dat moment bevindt. Als lezer weet je dat ook niet, en dat maakt dat je samen met Ellis het landschap afspeurt naar elk spoor dat kan wijzen op zijn aanwezigheid. De stilaan evoluerende vriendschap die zich afspeelde in hun jeugdjaren, groeit uit tot een verborgen liefdesrelatie die heel wat meer complicaties met zich meebrengt dan gedacht.

Het verhaal van Michael geeft hier een pijnlijke, maar realistische inkijk in en zorgt ervoor dat het verhaal een extra dimensie krijgt waardoor je als lezer nog meer gehecht raakt aan de personages. Het verhaal van Michael is net iets minder poëtisch neergeschreven, maar komt vaker tot de kern van de boodschap. De inhoud van die boodschap vraagt ook om klare taal en door dit niet in doekjes te wentelen, creëert de auteur een mooie balans tussen beide verhalen in één boek.

Tijdens het lezen raakt de lezer stukje bij beetje meer en meer gehecht aan Ellis, Michael en hun bijzondere band en voor je het beseft, sla je de laatste bladzijde om en neem je de jongens in je gedachten overal mee naartoe. Bijzondere personages in een doodeerlijk verhaal blijven vaak nog lang hangen.