blogpost

Daar gaat de bruid – Kaat De Kock

Wanneer Eef ten huwelijk wordt gevraagd door haar jeugdliefde Robbe zegt ze ja. Ze zijn al sinds hun zestiende samen en Robbe is haar eerste echte liefde. Maar op haar vrijgezellenweekend verandert alles. Na het kussen van een andere man begint Eef te twijfelen. Is ze wel klaar om te trouwen? Wil ze de rest van haar leven doorbrengen met haar eerste lief? Ze besluit haar leven terug in eigen handen te nemen en gaat op zoek naar wat ze echt wil. Met de steun van haar vriendinnen start ze deze zoektocht, die tot bijzondere ontdekkingen leidt.

In 2018 debuteerde De Kock op de volwassenmarkt met Het is ingewikkeld en met Daar gaat de bruid settelt ze zich definitief in het chicklitgenre. Dit tweede boek is een waardige aanvulling op het eerste.

Net als het vorige boek heeft ook Daar gaat de bruid een prachtige cover die meteen de aandacht van de lezer trekt. Het verhaal is opnieuw erg toegankelijk en voor veel lezers (vooral vrouwen dan) heel erg herkenbaar. Eef en haar vriendinnen zijn een zalig kliekje om te volgen. Ze verschillen genoeg van elkaar om het boeiend te houden, maar vullen elkaar goed aan. De nodige drama tussen de meiden komt ook uitgebreid aan bod en elke vrouw zal zonder twijfel iets herkennen van haar eigen vriendinnengroep.
De sarcastische humor die in Het is ingewikkeld erg aanwezig was, verdwijnt hier net iets meer naar de achtergrond en wordt af en toe gemist. Hoewel hij zeker hier en daar nog opduikt, is het eerder met mondjesmaat en dat is een klein verlies. Ondanks dat, leest het boek enorm vlot en trekken Eef en haar problemen je helemaal in het verhaal.

Je geloofde voor het altaar laten staan is misschien niet zo doorsnee en herkenbaar voor de meesten, maar de twijfel bij een naderend huwelijk zijn waarschijnlijk wel erg realistisch. Dit wordt naar het einde toe net een beetje overdreven (geen spoilers, meer kan ik niet zeggen…), maar zorgt langs de andere kant ook zeker voor een onverwachte wending die de lezer een glimlach bezorgt. Want ook het sprookje van Eef mag een happy end kennen en verwarmt het hart van de lezer. Eef is een herkenbaar en realistisch personage die de lezer met veel plezier meeneemt in het verhaal. Door haar gevarieerde vriendinnen, de nodige portie drama binnen deze groep en de problemen in haar liefdesleven verveelt ook Daar gaat de bruid geen seconde!