Cari Mora – Thomas Harris (Lisa)

De fans van thrillers zullen waarschijnlijk de naam Thomas Harris al eens gehoord hebben. Hij is dan ook de geestelijke vader van Hannibal Lecter. Na zijn Hannibal-serie te hebben uitgegeven, heeft hij een pauze genomen van schrijven. Het duurde wel 20 jaar voor hij uitkwam met zijn volgende roman.  Ik was dan ook erg nieuwsgierig naar zijn nieuwste werk.

Er gaan  geruchten de ronde over de verlaten villa van drugsbaron Pablo Escobar. Er zou voor 25 miljoen aan narco-goud verborgen liggen. Dit is voldoende om de interesse te wekken van verschillende criminelen. Hans-Peter Schneider heeft er zijn zinnen op gezet. Maar er zijn kapers op de kust, want ook de bende van de tien klokjes zit achter het geld aan. Cari Mora is een jonge Colombiaanse vrouw die op het huis past. Hierdoor raakt ze mee verzeild in de strijd om het goud. Dan is er ook nog Hans-Peter Schneider die een ziekelijke fascinatie lijkt de bezitten voor de jonge vrouw.

Met Cari Mora schrijft Thomas Harris een razend snel verhaal. Het boek bevat net 300 pagina’s, maar deze zijn allemaal gevuld met actiescènes. Het draait allemaal om het verloren fortuin van Pablo Escobar, waar ze allemaal achteraan zitten. De twee groepen deinzen voor niets terug om hun doel te bereiken. Zo ontstaat er een plan vol met spionage, ontploffingen en moord. Thomas Harris is echter vooral goed in het creëren van personages met verschillende dimensies. Cari Mora is niet de ‘jonkvrouw in nood’. Door haar verleden als kind soldaat in de Colombiaanse burgeroorlog kan ze haar mannetje zeker staan. Met Hans-Peter Schneider schept hij opnieuw een beklijvende antagonist. Ik apprecieer dat Harris de tijd neemt om onderzoek doen naar de setting van zijn boeken. Zo staat er echt een verlaten huis dat van Pablo Escobar is geweest in Miami (google het maar 😉). Dit zorgt ervoor dat het verhaal in zijn geheel veel geloofwaardiger overkomt.  Ik vond het wel een beetje jammer dat de effectieve confrontatie tussen Schneider en Mora op zich liet wachten tot de laatste paar pagina’s.

Ik was niet teleurgesteld door Cari Moraal moet ik wel toegeven dat het verhaal me niet zoveel indruk heeft gemaakt als dat van Hannibal Lecter. Maar het is een actiegevulde thriller die draait rond het bemachtigen van een schat die is verstopt in de woning van de beruchte drugsbaron Pablo Escobar. Het onderscheidt zich van de doorsnee thriller door zijn diepgaande personages.