Caraval – Stephanie Garber

Scarlett heeft het als oudste zus niet gemakkelijk. Ze doet er alles aan om haar jongere zus Donnatella te beschermen, maar die maakt er een gewoonte van ongekende risico’s te nemen en in de problemen te geraken. Samen met haar zus wil Scarlett zo snel mogelijk weg bij haar vader, die een gemene tiran is en een gevaar vormt voor de meisjes. De enige uitweg die Scarlett ziet, is ingaan op het verzoek van haar vader: uitgehuwelijkt worden.
Maar dan komt er een andere oplossing uit de bus: Scarlett ontvangt een uitnodiging om de magische show van Caraval bij te wonen en deel te nemen aan het gevaarlijke spel met een grote prijs voor de winnaar, namelijk één wens. Donnatella kan haar geluk niet op, maar wanneer zij opeens de inzet van het spel blijkt te zijn, staat Scarletts wereld op zijn kop. Ze moet onmogelijke keuzes maken en haar grenzen overschrijden. Zal de wanhopige zoektocht naar haar zus haar blind maken voor de magie en waanzinnigheid van Caraval?

De Nederlandse versie van Caraval verscheen al eerder onder de titel Het zwarte hart en enorm veel lezers waren helemaal weg van dit boek. Ik heb de hype -bewust- een beetje laten passeren omdat ik altijd bang ben enorm teleurgesteld te worden door boeken waar ik zo enorm veel van verwacht. Maar omdat ik deze nieuwe uitgave zo mooi vond, ben ik toch gezwicht en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Garber heeft een prachtige fantasiewereld gecreëerd die voor je ogen tot leven komt en je geen seconde meer loslaat.

Na een vijftigtal pagina’s in het boek was het eerste dat bij me opkwam het volgende: “Dit boek is uitermate geschikt om verfilmd te worden.” En hoewel het boek bijna altijd beter is dan de film denk ik dit niet vaak, maar in dit geval zou dat best eens goed kunnen uitdraaien. Toen ik de achterflap bekeek zag ik dat de filmrechten al verkocht zijn!

De wereld van Caraval blijft doorheen het hele verhaal mysterieus en vaag. Net als hoofdpersonage Scarlett weet de lezer weinig over Legende, de eigenaar en baas van het spel. Hierdoor ben je continu nieuwsgierig en wil je absoluut verder lezen. Daarbij komt dat de auteur een prachtige wereld heeft gecreëerd zodat de lezer de magie van de pagina’s voelt afstralen en als het ware bijna zelf verdwijnt in de wereld van Caraval. De vormgeving, de magie, de vertelstijl… alles draagt bij om de beleving van dit verhaal zo compleet mogelijk te maken waardoor Caraval een wonderbaarlijke rit wordt voor elke lezer.

Gelukkig hoef je na deel één niet nerveus te blijven zitten want deel twee, Meester legende, is al verkrijgbaar! En in 2019 verschijnt ook het derde en laatste deel (althans, de Engelse editie zeker) in deze reeks. Aftellen maar!