Blindelings – Chinouk Thijssen

Ivy Maron volgt les op de modevakschool en is niet echt een doorsnee tiener. Met haar aparte kledingstijl verschilt ze van de andere meisjes op feestjes en wanneer ze de mysterieuze Sander ontmoet, verandert haar leven voorgoed. Langzaamaan vervreemdt ze van haar beste vriendinnen en begint ze een dubbelleven te leiden. Wanneer ook thuis de bom lijkt te ontploffen en ze het idee heeft dat ze er alleen voor staat, maakt ze een gevaarlijke keuze die haar leven mogelijks voorgoed veranderen. Kan iemand Ivy nog redden of is het al te laat?

Ik ben al best lang fan van Chinouk. Ze is een fantastische vlogster, maakt leuke filmpjes over boeken en ik was zo benieuwd naar haar boeken! Toen ik dit boek zag, was ik meteen verliefd. Wat een prachtige cover heeft Blindelings! Ik had eerst het gevoel dat ik een fantasy-verhaal ging lezen door de cover, maar daar bleek ik mij wel heel erg in vergist te hebben. Ik dook met veel plezier in deze Young Adult thriller.

Het verhaal kwam naar mijn gevoel een beetje traag op gang. De stereotype meidenproblemen voelden in het begin niet echt realistisch aan en ik had er moeite mee me in te leven in Ivy. Ze is best een pittig hoofdpersonage, soms een tegendraadse rebel, dan weer een onzeker meisje en omdat zij zelf zo skippert tussen deze rollen, raakte ik af en toe de connectie met haar kwijt.

Maar na een vijftigtal bladzijden begon ik stilaan te wennen aan de personages, kwam de feeling met de meidenproblemen terug en werd de eerste spanning voelbaar. De auteur slaagt erin de spanning heel subtiel aan te brengen, zodat de lezer het in eerste instantie amper merkt, maar steeds dieper in het verhaal wordt getrokken. Naarmate het verhaal vordert, volgen de spanningselementen elkaar in steeds sneller tempo op en word je meegesleurd in het woelige leven van Ivy.

Ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten, hoewel ik al snel doorhad waar het verhaal naartoe zou gaan. Ik denk dat iedereen die het boek gelezen heeft, kan zeggen dat dit boek geen super origineel uitgangspunt heeft, maar het is wel bijna perfect uitgewerkt. Alle losse eindjes vallen uiteindelijk op hun plek, er is geen teveel aan personages en de hoofdpersonen zijn erg realistisch uitgewerkt. Ik heb, ondanks de moeilijke start, heel erg met Ivy meegeleefd en helpen vechten in haar strijd tussen wat ze wil en wat goed lijkt voor anderen.

Het verhaal is misschien niet heel erg origineel, maar wel bij de betere, zo niet bij de beste, binnen het genre. Eenmaal door het begin heen, leest het boek als een sneltrein en kan je niet anders dan meeleven met Ivy en haar problemen. Blindelings bevat de nodige elementen om een goede thriller te zijn: een spannende verhaallijn, herkenbare personages en een climax die ondanks het herkenbare verhaal de lezer toch verrast. Enkel bij het begin mistte ik het om meteen gegrepen te worden door het verhaal, maar een debuut is geen goed debuut als er niks op aan te merken valt. Ik kijk dus alleen maar meer uit naar het tweede boek van Chinouk Thijssen en hoop dat ze mij evenveel leesplezier en spannende uurtjes gaat bezorgen als bij dit boek. Knap Young Adult-debuut!