Hij is van mij – Chinouk Thijssen

Zara wordt aangesteld als manager in een kledingwinkel van Next View. Al snel blijkt haar taak helemaal niet zo eenvoudig als verwacht. Zeker niet wanneer ze Arthur ontmoet. Hij is leuk, charmant en geeft haar al zijn aandacht. Haar verliefdheid is niet tegen te houden, maar blijkbaar is zij niet de enige die Arthur aanbidt. Sommige van haar concurrenten gaan wel heel ver om hun doel te bereiken: Zara uit de weg ruimen. Ze heeft het gevoel dat ze continu in de gaten wordt gehouden en wanneer een van haar collega’s verdwijnt, wordt Zara als verdachte aangewezen. Maar wat als zij de prooi is?

Na Blindelings was ik heel erg benieuwd naar meer werk van Chinouk Thijssen. Haar Young Adult-debuut was heel sterk, met uiteraard nog enkele mogelijkheden tot verbetering. En wat is ze gegroeid in het genre! Hij is van mij verscheen slechts enkele maanden later, maar is een perfect gecomponeerde thriller die alles heeft wat hij moet hebben.

Waar het vorige boek nogal twijfelachtig begon, was het dit keer vanaf de allereerste bladzijde raak. Je maakt als lezer onmiddellijk kennis met een aantal onbekende figuren die daardoor hun duistere kantjes lijken te hebben en net als Zara raak je verstrikt in een web van leugens en geheimen. Ik zat vanaf het begin op het puntje van mijn stoel. Enerzijds omdat je zoveel vragen hebt die je nog lang niet beantwoord krijgt, anderzijds omdat je net als Zara het gevoel hebt dat je continu bekeken en gevolgd wordt. Je twijfelt aan elk personage: Is hij wel echt te vertrouwen? Bedoelt hij wel echt wat hij zegt? En dat maakte me echt gek! Je begint na verloop van tijd te twijfelen aan Lara, en aan jezelf.

De vlotte schrijfstijl van de auteur zorgt ervoor dat je dit boek op minder dan 24 uur uitleest, zelfs als je andere verplichtingen hebt (oeps). Ik kon niet anders dan in mijn leeszetel te ploffen en verder te lezen want als ik het boek even weglegde, bleven de personages en vragen door mijn hoofd malen. Ze volgden mij de hele dag, zodat ik verplicht was om verder te lezen en hopelijk antwoorden te vinden. Wat ik bijzonder goed vind aan deze thriller is de spanningsopbouw. In veel verhalen gebeurt er in het begin nauwelijks iets of helemaal niets en bouw je langzaamaan op tot een groots moment. Chinouk Thijssen legt in het begin de lat al erg hoog voor zichzelf en daagt zichzelf uit om die spanning het hele verhaal vast te houden zonder te verzwakken. En dat heeft ze op een uitstekende manier uitgewerkt. Het hoge tempo in combinatie met de continu voelbare spanning en dreiging maken van dit boek zonder twijfel een mustread.

Hij is van mij is voor mij zonder twijfel één van de beste YA-thrillers die ik ooit las en heeft alles wat dit genre nodig heeft: realistische personages, een enorm hoog spanningsniveau en een uitwerking om U tegen te zeggen. Als je op zoek bent naar een fantastische thriller, heb je die bij deze gevonden.