Sudoku – Bart Debbaut

Sudoku

Philippe Rigaux is gelukkig getrouw met zijn vrouw Ilse en heeft twee schatten van kinderen, Vince en Louise. Wanneer ze na hun vakantie met het vliegtuig terugkeren naar Brussel, wordt Philippe in het vliegtuig aangesproken door de bloedmooie Leila. Hij raakt aan de praat met de Arabische vrouw en ze vraagt of ze de sudoku in Philippes krant mag invullen. Bij het landen duwt Leila de krant terug in de handen van Philippe en verdwijnt ze in de mensenmassa. Eenmaal thuisgekomen merk Philippe op dat Leila de sudoku niet enkel heeft ingevuld met cijfers, maar ook met zes letters: HELP ME. Getriggerd door deze boodschap gaat Philippe op zoek naar Leila, maar raakt hij verstrikt in een web van geweld, chantage en terrorisme. Is er nog een uitweg?

We kennen Bart Debbaut al van eerder werk zoals De FacebookmoordenEn toen schiep God Kevin en zijn vorige thriller Relikwie, die ik ongeveer een jaar geleden las en waar ik heel erg fan van was. Daardoor verwachtte ik ook veel van dit boek. Ik ben niet meteen fan van de cover omwille van het gezicht, maar Debbaut is er zeker in geslaagd mijn verwachtingen in te lossen.

Het vertrekpunt van deze thriller is heel eenvoudig: de vader van een doodnormaal gezin, dat terugkomt van vakantie, wordt in het vliegtuig aangesproken door zijn buurvrouw. Deze dagdagelijksheid zorgt onmiddellijk voor een gevoel van herkenning bij de lezer waardoor je onmiddellijk mee bent met verhaal. De geloofwaardigheid die hieruit voortvloeit, blijft heel het verhaal aanwezig zodat het boek dichtbij de lezer blijft. Door de korte hoofdstukken vlieg je door de pagina’s heen en dat in combinatie met de vlotte schrijfstijl, zorgen ervoor dat het boek uit is voor je het beseft.

Terrorisme is binnen onze maatschappij de laatste jaren uitgegroeid tot een begrip waar we niet meer naast kunnen kijken. Hoewel het op het eerste zicht lijkt alsof dit verhaal niet snel zal plaatsvinden in de realiteit of toch zeker niet binnen je eigen gezin, vormt dit slechts een voedingsbron van valse hoop want het verhaal dat Debbaut in Sudoku neerschrijft is heel erg actueel. Toen ik tijdens het lezen tot dat besef kwam, raakte ik nog meer vertrouwd en gehecht aan de personages en drongen hun gevoelens sterker door. De liefde, de angst en de woede die de personages doormaken, kwamen op een bepaald moment zo hard binnen dat ik zelfs overdag bezig was met een ontsnappingsroute voor Philippe en er zelfs een enkele nacht over droomde. De personages lieten mij niet los en de gebeurtenissen joegen mij soms echt de stuipen op het lijf.

Dat Bart Debbaut weet hoe hij een goede thriller schrijft, bleek eerder uit zijn vorige boeken. Ook het gebruik van actuele thema’s en invloeden vanuit zijn eigen leven en interesses, zoals klassieke muziek, zijn een vaste waarde geworden. Maar ook een groot en zwaar thema zoals terrorisme weet hij bijna foutloos te vertalen naar een thriller die heel vlot leest, geweldig wordt opgebouwd en de lezer naar het puntje van zijn stoel drijft. Knap werk van Belgische bodem!