Bij kennis – Iris Visser

Bij kenns
Genres: ,

Julia schaamt zich dood wanneer ze erachter komt dat haar vervelende broertje een wel heel gênant filmpje met haar in de hoofdrol online heeft gezet. Net na een operatie verklaart ze haar eindeloze liefde aan de behandelend arts. En het wordt nog erger… De behandelend arts in het filmpje is Thomas, Julia’s jeugdliefde die ze eigenlijk nooit uit haar hoofd heeft kunnen zetten. Wanneer ze haar vervelende collega Sara hoort verklaren hoe zij en Thomas het perfecte koppel zijn geworden, wordt alles opeens heel ingewikkeld….

Wat een fijne feelgood is Bij kennis! Het is een heerlijk verhaal voor tussendoor, om even lekker te ontspannen en te ontsnappen aan de stress van het leven.

Julia is een fantastisch personage om mee op stap te gaan! Het verhaal begint meteen met een grappige (en voor haar gênante) situatie, waardoor je als lezer onmiddellijk in het verhaal zit. Je maakt ook direct kennis met de ouders en broer van Julia, zonder dat het verwarrend wordt omdat je per karakter genoeg informatie krijgt. Al snel komen er andere personages op de voorgrond: de beste vrienden van Julia, een aantal collega’s en natuurlijk Thomas.

Visser maakt gebruikt van flashbacks om sporadisch informatie te geven over het verleden dat Thomas en Julia delen: hoe ze elkaar hebben leren kennen, wat er allemaal is gebeurd en hoe ze op het huidige punt zijn beland. Zonder veel te verklappen, geeft ze telkens net genoeg details om je een nieuw puzzelstukje in handen te geven dat verklaart waarom de relatie tussen Julia en Thomas op dit moment is wat het is. Stukje bij beetje krijg je een duidelijker beeld over dat verleden tussen beide personages en ondanks de ups en downs en de fouten die ze hebben gemaakt, sluit je Julia en Thomas in je hart.

De schrijfstijl van Visser zorgt van begin tot einde voor een aangenaam tempo in het verhaal. Ze gebruikt een fijn verteltempo, zorgt voor voldoende actie en dit in combinatie met de sympathieke personages maakt dat je door het verhaal vliegt. Het verhaal bevat geen saaie stukken of onnodige elementen, maar is heerlijk tot he point. Enkel het einde, de epiloog, had voor mij persoonlijk anders mogen zijn of kunnen worden weggelaten. Het clichégehalte ligt hierdoor net iets te hoog, maar los daarvan is het heerlijk genieten.

Bij kennis is een heerlijke feelgood om van te genieten die je de wereld om je heen even doet vergeten. Fijne personages, een goede schrijfstijl en een knus verhaal maken van dit boek een mustread voor de liefhebbers van dit genre!