Als je ademhaling stopt – Christine Geysen

Als je ademhaling stopt  is het eerste deel in de Als je sterft-trilogie van auteur Christine Geysen en gaat over de zeventienjarige Helia. Ze bezit een bijzondere gave waar ze het erg moeilijk mee heeft: ze kan sterfdatums zien. Van iedereen: haar vrienden, haar vader én zichzelf. Dat het geen gave is, weet Helia maar al te goed, maar ze durft er met niemand over praten. Tot het moment dat ze erachter komt dat haar grootmoeder meer weet. Wanneer Helia haar oma confronteert met haar gave zwijgt die in alle staten en weigert haar vragen te beantwoorden. Wat moet Helia doen?

Auteur Christine Geysen vertrekt vanuit een bijzonder en origineel idee: het zien van sterfdatums. Het is enorm boeiend om te lezen hoe hoofdpersonage Helia hiermee om probeert te gaan. Als zeventienjarige is dit voor haar allesbehalve eenvoudig aangezien ze van al haar vrienden de datum kan lezen en dit probeert verborgen te houden. Dit beïnvloedt haar leven sterk, maar maakt van haar ook een bijzonder sterk en geloofwaardig hoofdpersonage. Ondanks het fantasy-element omarm je Helia als een meisje van vlees en bloed.

Elk hoofdstuk begint met een gedachte van Helia; over hoe ze zich voelt en wat de gave met haar en haar leven doet. Daardoor merk je des te meer hoe kwetsbaar die gave haar maakt. Daarbij komt dat de auteur een vlotte en alledaagse schrijfstijl hanteert zonder op zoek te gaan naar zwierige woorden, die het verhaal absoluut niet nodig heeft. Tot he point, eerlijk en zoals het is; zo beschrijft Geysen het leven van Helia en dat past helemaal bij wie Helia is.

Het enige wat een beetje jammer is, is de vormgeving van het verhaal. Het verhaal bevat enorm veel witregels tussen alinea’s en dialogen en dat maakt dat de lezer soms danig in de war wordt gebracht. Wat dat betreft had de opmaak net iets beter gekund, net als de eindredactie.

Gelukkig doet dat het verhaal niet teniet en na het einde van dit boek, zit je als lezer op het puntje van je stoel. Want waar dit verhaal eindigt, gaat het volgende hopelijk verder en dat wil je, na het lezen van Als je ademhaling stopt, niet missen. Ik kijk alvast reikhalzend uit naar het tweede deel van deze trilogie en bewonder het talent van deze jonge auteur om een verhaal met fantasy-elementen zo realistisch neer te zetten.