Alles voor de show? – Roline Hiltermann

Liz heeft een baan waar velen van dromen: ze werkt als redacteur bij het televisieprogramma Hitstars. Exclusieve feestjes met heel bekend Nederland horen bij het werk en langzaamaan raakt ze gewend aan haar hectische baan. Wanneer ze naar Ibiza mag om de hunk van het moment, Roel le Carp, te interviewen, kan ze haar geluk niet op. Dit zou voor haar een definitieve doorbraak kunnen betekenen op de redactie en binnen de showbizz! Het klinkt als een droom, maar de werkelijkheid is veel minder rooskleurig. Ze wordt overspoeld door deadlines, komt zelf in het midden van de belangstelling te staan en tot overmaat van ramp blijkt meneer le Carp last te hebben van extreme sterallures. Kan Liz zich staande houden in deze wereld?

Ik begin meestal met gemengde gevoelens aan een feelgood-boek. Dit komt vooral omdat ik niet zo hou van overdreven drama en clichés, maar als ik zulke boeken op het juiste moment kan vastnemen en het verhaal inhoudelijk boeiend is, kan ik er heel erg hard van genieten. Zo heb ik onverwachts heel erg genoten van Alles voor de show?.

Ik heb het boek gelezen in een heel drukke en zware periode en dat was ideaal. Het bood mij tijdens het lezen de ideale afleiding om tussen alle stress en het heen-en-weer-geloop even weg te kruipen in de showbizzwereld vol sappige roddels en BN’ers met sterallures. Liz is een fantastisch personage dat ondertussen echt een vriendin van me is geworden en waar ik op een bepaalde manier best gehecht ben aan geraakt. De auteur heeft haar heel realistisch neergezet: ze is onzeker over haar werk als redacteur, maar wil graag doorgroeien, ze is onder de indruk van de sterrenwereld om haar heen en probeert daarin een eigen plaatsje te bemachtigen en te doen wat ze graag wil doen. Maar ook daar twijfelt ze soms over en dat is voor iedereen enorm herkenbaar! Daardoor kan je je als lezer heel goed inleven in het hoofdpersonage.

Ook de ups en downs in het leven van Liz maken van haar een mens van vlees en bloed. Ze heeft een zacht karakter als ze met haar vriendinnen optrekt en de bank opkruipt om met de kat te knuffelen, maar kan bikkelhard zijn om de antwoorden te krijgen die ze wil tijdens een interview. Dat vind ik fantastisch. Ik ben wel niet echt fan van de cover. Misschien hou ik gewoon niet echt van te veel roze en straalt dit boek voor mij een iets te kinderachtige sfeer uit in vergelijking met het verhaal.

Hoewel ik dus in eerste instantie twijfelachtig begon aan dit verhaal, heb ik er eigenlijk met volle teugen van genoten. Dat neemt niet weg dat het hier en daar een beetje voorspelbaar is, maar dat stoorde me eigenlijk amper. Dit verhaal heeft geen spanningselementen en vraagtekens nodig om de lezer aandachtig te houden. Hoe meer je kan wegdromen bij de dure feestjes en overdreven sterallures, hoe beter! Zoek je een boek voor tijdens de examenperiode of drukke feestdagen? Of hou je van showbizz en feelgood? Dan is Alles voor de show? een aanrader!