blogpost

Leesbevordering: de rol van leerkrachten

Twee weken geleden liet ik jullie enkele schrikbarende cijfers zien over hoe het met jongeren en hun leesniveau gesteld is. Gelukkig zijn er dingen die we kunnen doen om dit probleem aan te pakken. Leerkrachten, bloggers, bibliotheekmedewerkers… Allemaal kunnen ze een rol spelen binnen leesbevordering en het brengen van leesplezier. Vandaag belicht ik graag de rol van leerkrachten.

Zoals ik twee weken geleden vertelde, was mijn leerkracht in het zesde leerjaar van de lagere school heel belangrijk in mijn leesleven. Nu ik op die tijd terugkijk, zie ik heel duidelijk welke kleine dingen leerkrachten kunnen doen om kinderen te motiveren een boek vast te nemen.

Kies elke week een ander boek om stukjes uit voor te lezen. Je moet absoluut geen boek kiezen dat je volledig kan uitlezen, maar waarvan je de eerste hoofdstukken kan bespreken. Hierdoor krijgen sommige kinderen waarschijnlijk zin om na het voorlezen verder te ontdekken wat er met de personages gebeurt.

Zorg ook dat er boeken aanwezig zijn. Dat kan in de klas (hoe meer, hoe beter natuurlijk), maar ook in de schoolbibliotheek. Geef kinderen de mogelijkheid deze bibliotheek dan voldoende vaak te bekijken. Op die manier benadruk je ook hoe belangrijk dit is.

Wat ik als kind in het zesde leerjaar ook had, was een boekenschriftje. Dit schriftje had zowel witte pagina’s als bladzijden met lijntjes. Hierdoor kan je op de witte bladzijde een tekening maken die past bij het boek en op de lijntjes noteren wat je van het boek vond. Dit werkte heel motiverend, omdat het leuk is om je schriftje te kunnen vullen.

Ik was zelf al snel een kind dat zowel dikke als dunne boeken las, maar ik denk dat het belangrijk is om niet te veel belang te hechten aan wat de kinderen precies lezen. Willen ze Geronimo Stilton lezen? Prima. Willen ze liever een historisch verhaal lezen? Ook prima. Het gaat er in eerste instantie niet om wat ze lezen, maar dat ze lezen. Natuurlijk heb je als leerkracht ook als ‘taak’ om kinderen die een bepaald genre, bepaalde leeftijd of bepaalde reeks voorbij zijn aan nieuw leesvoer te helpen, maar dat komt later. In eerste instantie willen we allemaal kinderen gewoon weer aan het lezen krijgen!

Ben jij leerkracht en heb jij zelf nog tips? Deel ze dan zeker met ons!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *