Charmeoffensief

Het charmeoffensief – Alison Cochrun

Dev gelooft al zo lang hij zich kan herinneren in sprookjes en in ‘ze leefden nog lang en gelukkig’. Niet gek dan ook dat hij werkt als producer van een realitydatingshow. Samen met het team proberen ze voor de kijker het perfecte liefdesverhaal in elkaar te boksen met een aantal kandidaten. Hij doet er alles aan om vooral niet te moeten stilstaan bij zijn eigen liefdes- en privéleven, waar het een heel stuk minder rooskleurig is. Voor het nieuwe seizoen wordt Charlie Winshaw gecast. Hij is een zeer begeerde techmiljonair en erg knap om naar te kijken, maar social is Charlie een ramp. Hij gedraagt zich houterig voor de camera’s en ook de gesprekken met de geselecteerde deelneemsters verlopen stroever dan ooit. Dev doet er alles aan om Charlie gerust te stellen zodat hij open kan bloeien, en tussen de twee ontstaat een bijzondere band. En misschien zelfs meer dan dat…

Het charmeoffensief was de afgelopen maanden een gigantische hype op social media en na het lezen van het boek begrijp ik volledig waarom. Het boek heeft heel veel eigentijdse thema’s en herkenbare elementen zoals de datingshow, de diversiteit (qua huidskleur en afkomst) en natuurlijk draagt ook het humoristische van Cochrun bij aan de aangename sfeer in het boek.

Vanaf de start van het boek vond ik Dev en Charlie leuke personages. Charlie is sociaal totaal onhandig, maar dat maakt hem ergens ook wel schattig. Dev is eerder naïef, vooral als het op het programma aankomt, maar naarmate het verhaal vordert maakt de lezer ook kennis met een andere, diepere kant van Dev. Hoewel al vanaf de start duidelijk is dat beide mannen sterk tot elkaar worden aangetrokken, en je dus ergens wel kan aanvoelen hoe het verhaal zich zal ontwikkelen, zorgt de auteur voor een fijne opbouw en voldoende verhaallijnen en -ideeën om het geheel boeiend te houden.

Ik ben erg fan van de diversiteit van de personages en de inclusiviteit, maar met momenten lag het er misschien net iets te dik op. Elk personage had een LGBTQ-verhaallijn of andere afkomst, en dat is natuurlijk helemaal prima, maar het feit dat het allemaal zo uitgesproken werd en aanwezig was, gaf me toch een dubbel gevoel. Alsof de auteur je erop wijst dat je dat zeker niet over het hoofd mag zien, wat er voor mij dan voor zorgt dat het ‘anders’ lijkt, omdat je er zo op geattendeerd wordt. Dat was niet echt nodig.

Het charmeoffensief is een heerlijk verhaal, boordevol romantiek én humor. Je leeft met Dev en Charlie mee, geniet van de hoeveelheid drama, maar ook van de kwetsbare momenten en slaat met een hartverwarmend gevoel dit boek dicht. Een perfect verhaal om tijdens deze donkere periode je hart bij te verwarmen!