Zwijg – Mel Wallis de Vries

“Wij zijn de meisjes die het hebben overleefd. Iedereen wil alles van ons weten. Alle gruwelijke details van die avond. Maar we zijn bang. Doodsbang dat wij straks aan de beurt zijn. Als we zwijgen hebben we misschien een kans om dit te overleven.”

De vier meiden Fee, Sarah, Alyssa en Jamie zijn beste vriendinnen en spreken geregeld met elkaar af. Op een vrijdagavond, wanneer de ouders van Fee niet thuis zijn, houden ze een meidenavond bij haar thuis. Ze bedenken om de beurt een leuke activiteit om de avond te vullen en deze keer is het de beurt aan Jamie. Maar het donkere huis van Fee wordt al snel het decor van een ramp. De hulpdiensten ontvangen een noodoproep en wanneer ze ter plaatse arriveren, komen ze terecht in een nachtmerrie…

Mel Wallis de Vries is een van de meest bekroonde auteurs van Nederland en is sinds kort ook ambassadeur van de Jonge Jury. Hierdoor kunnen lezers helaas niet meer stemmen op haar boeken bij deze prijs, maar naar eigen zeggen vindt ze het fantastisch om samen met hen aan de slag aan te gaan en nog meer jongeren enthousiast te maken voor lezen.

Dat ze kan schrijven, toonde ze eerder aan met boeken zoals Vals (verfilmd), Schok (musical) en Wild. En dat toont ze opnieuw met haar nieuwste boek: Zwijg.

De vlotte schrijfstijl die ook in haar andere boeken aanwezig, vind je zonder twijfel terug in haar nieuwste boek. Ze zorgt voor fijne en aangename zinnen in een vlotte verstelstijl zodat het boek makkelijk wegleest, ook voor iets minder ervaren lezers. Maar toch is Zwijg in vele opzichten anders dan haar andere boeken. Mel Wallis de Vries maakt hier gebruik van twee vertelperspectieven, namelijk ‘ervoor’ en ‘erna’. Op die manier verzamelt de lezers puzzelstukjes over wat er die bewuste avond is gebeurd, maar is de puzzel pas helemaal op het einde volledig.

Daarnaast wordt het verhaal afgewisseld met verslagen van de politie; een verhoor, een proces-verbaal… Hierdoor wordt het verhaal af en toe onderbroken, maar krijgt de lezer vanuit een andere hoek informatie die erg interessant is. De afwisseling zorgt ervoor dat je zonder dat je het beseft het boek in één ruk uitleest. Net zoals ze deed in haar voorgaande boeken, is ook in dit boek de puzzel pas compleet bij het allerlaatste hoofdstuk en had je als lezer nooit kunnen voorspellen wat er die avond precies is gebeurd. Ondanks dat je veel informatie verzamelt doorheen het verhaal blijft het onvoorspelbaar en word je onbewust op het verkeerde spoor gezet.

Mel Wallis de Vries doet het opnieuw: ze schreef een realistisch, maar enorm spannend verhaal, dat geschikt is voor zowel echte lezers als jongeren die pas kennismaken met het genre. Ze drijft de spanning naar het einde toe zo op dat je als lezer verontwaardigd achterblijft en pas op het einde eindelijk terug adem kan halen. De meiden kruipen onder je huid en het onverwachte einde zal je verrassen. Misschien is het boek net iets te makkelijk voor oudere lezers, maar het is zeker en vast perfect voor jongere lezers vanaf 12 jaar.