Zoek me tussen de sterren – Francesca Zappia

Eliza is een onopvallende tiener die graag opgaat in de massa. Op school heeft ze geen echte vrienden, maar op het internet is ze razend populair als Lady Astronomia, bedenker van de beroemde strip MonsterZee. Haar sociale leven speelt zich volledig online af en ze probeert haar identiteit geheim te houden voor de echte wereld. Dan ontmoet ze Walace. Hij is nieuw op school en schrijft fanfictie over MonsterZee. Het enige dat hij niet weet, is dat hij zonet bevriend is geraakt met de bedenker van de strip. In hoeverre kan Eliza haar identiteit blijven verbergen, zelfs voor iemand als Walace? En wat als het dan toch misgaat?

Deze Young Adult spreekt meteen aan door het originele, eigentijdse thema van fandom en online vriendschap. Er verschijnen de laatste tijd steeds vaker boeken die zich baseren op fanfictie, maar op dit moment blijven deze boeken origineel en opvallend omdat dit subgenre nog in volle ontwikkeling is.

Eliza is een doorsnee hoofdpersonage dat in weinig opzichten verschilt van standaard tieners in andere boeken. Ze heeft weinig contact met mensen op school en haar leven speelt zich voornamelijk af op het internet. Maar waar dit boek dan toch een onderscheid in maakt, is Eliza’s gave om te tekenen en haar roedel fans te managen. Ze weet het hele plaatje zo uit te spelen dat ze zelfs haar studie kan betalen met haar passie en dat maakt van haar een boeiend en ondernemend hoofdpersonage dat je als lezer wil blijven volgen. Ook krijg je doorheen het verhaal fragmenten uit MonserZee te zien. Voor mij was dit niet echt een meerwaarde omdat je slechts flarden opvangt en de verhaallijn niet volledig kan volgen. Je kent de personages en de wereld niet goed genoeg en mist de achtergrondinformatie die nodig is om de essentie te snappen. Op zich is het een origineel idee om de strip toe te voegen, maar de uitwerking kon misschien net iets beter.

Desondanks las het boek erg vlot weg en heb ik genoten van Eliza’s wereld. Het is opmerkelijk dat de auteur het aandurft om ook het thema depressie een plekje te geven in dit opgetogen verhaal. Zo behoudt ze naar mijn gevoel de realiteit in het verhaal en heb je als lezer geen enkele moeite met de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de personages. De emoties van Eliza komen keihard binnen, alsof je zelf een deeltje bent van Eliza. Ook de vriendschap die ontstaat tussen Eliza en Walace maakt een hele verandering door. Het is mooi om te zien hoe Eliza uit haar schulp durft kruipen en zichzelf durft blootgeven aan iemand in de echte wereld, ondanks de mogelijke gevolgen.

Zoek me tussen de sterren is een eigentijdse en originele YA waar ik erg van heb genoten. De wereld van fanfictie wordt mooi in evenwicht gebracht door de gevoeligheid van Eliza en Walace en dit zorgt op zijn beurt voor een eerlijk en menselijk verhaal dat je heerlijk leesplezier bezorgt.