36 vragen waardoor ik anders naar jou ben gaan kijken – Vicki Grant

Het experiment van de Amerikaanse psycholoog Arthur Aron wordt door auteur Vicki Grant omgezet in een grappige en eigentijdse YA-roman. Aron onderzocht of twee vreemden een intieme relatie kunnen ontwikkelen door 36 persoonlijke vragen te stellen aan elkaar met de verplichting hier eerlijk op te antwoorden. Hildy en Paul doen in dit boek mee aan het experiment. Ze hebben elk hun eigen, en geheel verschillende, beweegredenen; Paul wil 40 dollar verdienen, en Hildy’s motivatie is een tikkeltje complexer. Hoewel het eerste contact stroef verloopt, hebben ze na het stellen van de vragen gelachen, gehuild, gelogen, met dingen gegooid, het diepste en pijnlijkste geheim van de ander ontdekt en elkaar tot waanzin gedreven. Maar de echte vraag is natuurlijk: zijn ze verliefd geworden?

Grant gebruikt niet de traditioneel manier om dit verhaal te vertellen aan de lezer. Ze begint met een doorlopende tekst, maar algauw gaat dit over in pure dialoog tussen Paul en Hildy. Dit wisselt ze af met doodles en instant messaging, waardoor dit boek leest als een trein. Enkel in het begin had ik wat moeite om de pure dialoogvorm te lezen en leek het mij wat langdradig, maar eenmaal je je daar aan hebt aangepast, zou je dit vaker willen zien in boeken.

Het is absoluut een interessante en boeiende manier om het experiment van Aron onder de aandacht te brengen bij de jeugd. Ik kende het experiment omdat ik er onlangs op internet nog een artikel over las, maar deze uitwerking is creatief en erg origineel voor een YA. Hildy en Paul zijn elkaars tegenpolen; Hildy komt uit een gezin waar geld niet direct een probleem vormt. Ze heeft hardwerkende ouders die ervoor zorgen dat zij en haar broer niets tekortkomen, maar sinds kort is de sfeer in huis gespannen. Paul daarentegen woont op zichzelf en heeft het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Doordat ze zo van elkaar verschillen, verlopen de conversaties in het begin stroef, maar met zoveel humor dat ik vaak glimlachend achter het boek zat. Ik heb genoten van de pesterijen aan elkaars adres en kan enkel concluderen dat ik dit boek uniek en erg schattig vind.

Vicki Grant schreef een origineel en luchtig verhaal over het psychologisch experiment van de Amerikaan Aron. Hildy en Paul zijn heerlijke hoofdpersonages die betrokken raken bij dit experiment en zorgen voor enkele uurtjes heerlijk leesplezier. Ik heb genoten van de humor, de vriendschap en het onderlinge geplaag, elke bladzijde opnieuw.