Wens voor de wereld

Wens voor de wereld – Manon Visser (Blogtour)

Wens voor de wereld

Kayla heeft het moeilijk met het overlijden van haar tweelingbroer. Hij was haar alles, haar tweede helft, haar beste vriend, haar soulmate en nu hij er niet meer is, blijft er enkel een gapende leegte achter. Xavier vroeg haar elke dag: Als je een wens voor de wereld mocht doen, wat zou je dan wensen? Langzaam maar zeker gaat het steeds slechter met Kayla: ze trekt zich volledig terug en spreekt met niemand meer. Daarom stuurt een van haar leerkrachten haar naar een praatgroep en daar ontmoet ze Oliver. Wanneer Kayla door de spullen van haar broer gaat, komt ze het boekje tegen waar Xavier zijn wensen en antwoorden in bijhield. Samen met Oliver besluit ze zoveel mogelijk wensen van Xavier werkelijkheid te laten worden…

Wens voor de wereld is het tweede boek van Manon Visser dat bij Clavis verschijnt, na In de spotlights. Het is opnieuw een lekker dik boek, maar ook opnieuw een geweldig verhaal. Een heel andere thematiek, dat wel, maar het raakt de lezer tot in het diepst van zijn ziel.

Het allermooiste aan het boek is zonder twijfel de manier waarop Visser het thema rouw ter sprake brengt. Boordevol respect en begrip kaart ze het verlies van Xavier aan en hoe Kayla daarmee omgaat. Op die manier kan dit verhaal veel jongeren helpen in hun rouwproces, niet door met de vinger te wijzen en uit te leggen wat je ‘moet’ doen en ‘wat echt helpt’, maar om te laten zien dat afscheid nemen een proces is van pieken en dalen en dat het oké is om die pijn en leegte toe te laten.

Daarnaast zorgt de auteur ook voor een beetje afwisseling in de verhaallijn door Oliver ten tonele te brengen. Uiteraard mag een stevige portie liefde niet ontbreken in dit boek. Dat zorgt er enerzijds voor dat het boek niet te zwaar wordt, maar ook dat er een extra portie spanning in wordt verwerkt die gepaard gaat met het mysterie dat Oliver toch wel brengt. Voeg daar nog de vlotte schrijfstijl van de auteur aan toe en je krijgt een prachtig boek dat ontzettend vlot wegleest.

Ik ben heel blij dat ik Wens voor de wereld heb gelezen en dat Manon Visser het thema rouw op zo’n prachtige manier een plekje heeft gegeven in dit verhaal. Om af te sluiten in de stijl van het boek, doe ik graag vandaag mijn wens voor de wereld.

Als ik een wens voor de wereld mocht doen, zou ik wensen dat iedereen troost kan vinden op de manier dat ik het vond in dit boek, dat voelde als een warme deken waar de pijn van het verlies gewoon even echt mocht bestaan.