Wat nou weer?

Wat nou weer? – Liz Gogerly (Emy)

Interessant en mooi geïllustreerd kinderboek

Heb jij je altijd al eens afgevraagd hoe regen ontstaat? Al die verschillende wolken die je wel eens in de lucht ziet, zou daar ook verschil tussen zitten? Die mooie regenboog, hoe ontstaat die eigenlijk? Daan, Emma, Lulu en Amir leren in hun schooljaar over alles wat te maken heeft met het weer. Zij vragen zich namelijk ook af hoe het weer ineens kan veranderen. Liz Gogerly beschrijft in Wat nou weer? hoe deze dingen allemaal kunnen ontstaan. Daarnaast vult ze haar verhaal aan met een aantal proefjes die jij zelf kunt uitvoeren!

Wat nou weer? is geschreven voor de kinderen van 8 jaar en ouder. Wat betreft het taalgebruik slaagt Gogerly er helemaal in om een boek te schrijven voor deze doelgroep. Af en toe komen er lastige woorden in voor, maar dat zijn gewoon de namen voor iets, zoals een wolk. Gogerly kan daar niets aan veranderen. Wel zorgt zij ervoor dat de informatie die zij verschaft in dit boek, vertaald wordt naar het niveau van de 8-jarigen. Een voorbeeld daarvan is: Grote regendruppels vallen sneller dan kleine druppels. Een grote druppel valt met een snelheid van 32 km/u naar beneden – dat is net iets harder dan de maximumsnelheid voor auto´s binnen grote delen van de bebouwde kom! Hiermee trekt ze de vergelijking tussen een snelheid en iets wat binnen de belevingswereld van kinderen past. Zo begrijpen zij het een stukje beter.

Naast dat het taalgebruik perfect aansluit op de doelgroep, zorgt Liz Gogerly ervoor dat er om de bladzijde een nieuw onderwerp start. Hierdoor blijf je als lezer geboeid, dan wanneer er bladzijden gespendeerd wordt aan hoe de waterkringloop bijvoorbeeld werkt. Ze legt het goed, maar beknopt uit waardoor de lezer gestimuleerd blijft om te lezen.

Het weer is een lastig onderwerp. Gogerly heeft het zichzelf daar best moeilijk mee gemaakt, om daar een boek over te schrijven. Desondanks is het haar goed gelukt en kan ze er zelfs leuke weerweetjes in stoppen. Deze weerweetjes zijn voor iedereen interessant! Ik ben er van overtuigd dat ook niet iedere volwassene weet hoeveel kilogram een gemiddelde cumuluswolk weegt!

Naast de geschreven tekst van Gogerly is er nog een aspect wat heel erg sterk is in Wat nou weer? De illustraties die Sr. Sanchez gemaakt heeft zijn namelijk fantastisch en vullen het verhaal super goed aan! Neem als voorbeeld de waterkringloop. Wanneer iemand dat uitlegt, dan blijft het best abstract en is het voor kinderen lastig om daar een voorstelling van te maken. Sanchez lost dat op door de waterkringloop in het kort uit te tekenen. Hierdoor is het een stuk concreter voor de kinderen en daardoor is het ook beter te begrijpen! Ook de stromen die om de wereld heen gaan, de straalstromen, worden een stukje duidelijker door de illustratie.

Naast dat de illustraties het verhaal perfect aanvullen, zijn ze ook nog eens ontzettend mooi gemaakt. De kleuren passen goed bij elkaar waardoor sommige details net wat meer naar voren komen. Door het gebruik van felle kleuren in de illustraties zorgt Sr. Sanchez ervoor dat kinderen nog meer naar de illustraties kijken dan normaal!

Wederom is er een mooi boek gemaakt over een maatschappelijk probleem: de klimaatverandering. De kinderen krijgen tips voor hoe zij de klimaatverandering een beetje tegen kunnen werken. Liz Gogerly is erin geslaagd met Wat nou weer? een informatief kinderboek neer te zetten waar kinderen geboeid in blijven lezen!