Wanneer de hemel grijs kleurt – Sofie Corrigan

De Tweede Wereldoorlog. Wanneer Andreas besluit te blijven en het land niet ontvlucht, staat Marieke voor een moeilijke keuze. Blijft ze bij haar grote liefde of gaat ze uit dankbaarheid en voor haar eigen veiligheid mee met haar ouders, die veiligere oorden opzoeken? Voor Andreas ligt de keuze om in België te blijven voor de hand: het land zal zijn burgers nodig hebben om te vechten tegen de Duitsers. Wanneer hij Peter ontmoet, die aan het hoofd staat van een kleine verzetsgroep, besluit Andres het nodige risico te nemen en sluit hij zich bij hen aan. Hij neemt deel aan zijn eerste sabotageactie en al snel klimt hij op tot een waardig lid van het verzet. Hendrik, de rechterhand van Peter en strateeg eerste klas, staat Andreas bij in zijn acties. Maar slaagt de liefde tussen Andreas en Marieke erin deze woelige periode te overleven? En overleeft iedereen de oorlog?

Een boek van een onbekend auteur vastnemen en nooit kwaad. Dat kan ik niet genoeg benadrukken. En zeker in dit geval, want Wanneer de hemel grijs kleurt had mij vanaf bladzijde één volledig in zijn ban. Natuurlijk helpt het als het thema je ligt, maar hier waren het toch vooral de personages die ervoor zorgden dat de lezer het boek niet kan wegleggen.

Dat hoeft ook niet, want wegens het beperkt het aantal bladzijden ben je voor je het weet aan het eind belandt. Een van de pluspunten aan dit boek is zonder twijfel het vertelperspectief: door het verhaal te volgen vanuit vier totaal verschillende personages, die elk de oorlog op een andere manier beleven, krijgt de lezer over vele gebeurtenissen meerdere ideeën, gedachten en belevingen waardoor het hele verhaal als een puzzel stukje na stukje vollediger wordt. Des te meer omdat Marieke vanuit een heel andere beleving naar de oorlog kijkt dan de drie mannen die in het verzet zitten. Maar toch verschillen ook die drie zo sterk van elkaar, dat het verhaal nooit verveelt.

Het loont zeker de moeite dit kleine, onbekende boek een kans te geven als je houdt van historische romans. Maar zelfs als je niet houdt van dit genre zullen de personages je kunnen bekoren. Dankzij hun herkenbare karakters, zonder cliché te zijn, worden ze zo echt en zo menselijk dat je zonder twijfel met hen meegaat op avontuur. Wanneer de hemel grijs kleurt is zo één van die zeldzame boeken om in één ruk op een koude winteravonden uit te lezen en sprakeloos achter te blijven.