Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn – Davide Morosinotto

Vier beste vrienden, Te Trois, Eddie, Petit en Julie beleven een van de spannendste momenten in hun leven wanneer ze op een dag per toeval drie dollar vinden. Na een hele discussie over wat ze met het geld moeten doen, komen ze tot een besluit: ze bestellen een revolver uit de populaire catalogus van Walker & Dawn. Maar wanneer de leverancier hun bestelling brengt, vinden ze enkel een oud, kapot zakhorloge in hun pakje. Ze besluiten met zijn vieren het te gaan ruilen en vertrekken richting Walker & Dawn. Maar dan begint het avontuur pas…

Bij het zien van dit boek zwicht je meteen: zowel de cover als de pagina’s binnenin zijn prachtig vormgegeven en stralen de sfeer uit die perfect past bij het Amerika aan het begin van de 20e eeuw. De lezer moet helemaal geen voeling hebben met deze tijdsperiode om meteen in het verhaal gezogen te worden. De vier hoofdpersonages zijn allemaal erg verschillend, maar ze vullen elkaar mooi aan en met zijn vieren vormen ze een grappig, opvallend groepje dat je met veel plezier meeneemt op avontuur.

Vanaf de eerste bladzijden is duidelijk dat dit boek een mustread is. Dankzij de vlotte vertaling van het Italiaanse verhaal leest het verhaal als een trein en de vier hoofdpersonages zorgen voor een aangename afwisseling in vertelperspectief. Ze komen alle vier na elkaar aan bod en vertellen elk een deel van het verhaal. Zo leer je ze stukje bij beetje allemaal beter kennen en besef je als lezer hoe bijzonder ze allemaal zijn. Heel erg verschillend, maar allemaal perfect om dit verhaal naar de lezer te brengen.

De tijdssfeer geeft een extra dimensie aan het verhaal en komt doorheen het boek goed aan bod dankzij de illustraties uit de catalogus. Hierbij moet de jongere lezer er wel op gewezen worden dat het gedrag van deze kinderen in die tijd normaal was. Dit geven de vertalers ook aan in het begin van het boek, wat ik een erg goede toevoeging vind voor het doelpubliek.

Dit boek is in staat je te verrassen en mee te nemen op een avontuur dat je niet had verwacht. Spannende gebeurtenissen, onverwachte wendingen en climaxen zijn geen uitzondering in dit verhaal en zorgen er samen voor dat de lezer het boek niet kan wegleggen. Ik las dit in 2018 en reken het zonder twijfel bij één van de beste boeken die ik vorig jaar las. Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn is geschikt om samen met je kinderen te lezen, maar is net zo leuk om als volwassenen zelf vast te nemen en je te laten verrassen door een fantastisch avonturenverhaal vol spanning!