Wachten op Monsieur Bellivier – Britta Röstlund

‘Mevrouw, wacht u op monsieur Bellivier?’
Wanneer een voor haar onbekende man naar Helena toe komt in haar vaste café en vraagt of zij monsieur Bellivier kent, antwoordt ze in een opwelling ‘ja’. Voor ze het goed en wel beseft, raakt ze verwikkeld in een project met grote gevolgen. Op hetzelfde moment zit Mancebo, een Tunesische winkeleigenaar die een plaatselijke buurtwinkel uitbaat, tevreden op zijn kruk voor de winkel. Tot zijn overbuurvrouw op de stoep staat en vraagt of hij vanuit zijn winkel haar man in de gaten kan houden.
Helena en Mancebo kennen elkaar niet en krijgen allebei op een onverwacht moment een ongewone opdracht. Maar zonder dat ze het weten, komen ze geleidelijk aan op elkaars pad en zullen hun levens elkaar kruisen op een manier die hen voor altijd zal veranderen.

Toen ik de korte inhoud van het boek las, was ik onmiddellijk getriggerd. Als je naar de cover kijkt, lijkt het een feelgood-roman die zich afspeelt in hartje Parijs, maar na de korte inhoud en de eerste bladzijden bleek voor mij al snel dat deze roman nog meer te bieden had. De afwisseling tussen het privéleven van beide personages en hun opdracht zorgen voor warmte en spanning die elkaar in snel tempo afwisselen. Het ene moment leef je mee met een moeder die het beste wil voor haar zoon of een man die alles wil doen voor zijn winkel en gezin en een paar bladzijden verder spant er zich een web van geheimen waar je moeilijk uitgeraakt.

De twee van elkaar verschillende hoofdpersonages zorgen ervoor dat het verhaal ook niet verveelt. Ik vond Helena’s verhaal heel echt aanvoelen omdat de auteur de emoties van het personage mooi weergeeft. Onzekerheid, vastberadenheid en doorzettingsvermogen maken van Helena een mens. Ook Mancebo is geloofwaardig als Tunesische winkeluitbater in Parijs. De band met zijn familieleden is voor hem heel belangrijk en dat voel je als lezer heel sterk aan.

Het duurde voor mij net iets te lang voor beide personages elkaars pad uiteindelijk kruisten. Ik zat gedurende het verhaal uit te kijken naar de ontmoeting tussen beiden omdat ik me als lezer toch een beetje had gehecht. Jammer dat de ontmoeting zo kortstondig was, maar desondanks heb ik erg genoten van hun gesprekken met elkaar.

Wat misschien nog het mooiste is aan deze roman is dat het verhaal je niet loslaat tijdens het lezen en dat er zelfs na het omslaan van de laatste bladzijde nog gedachtes doorsijpelen die de lezer aan het denken zetten. De warmte die uitgaat van het verhaal in combinatie met de onverwachte opdrachten en spannende achtervolgingen en geheimen, maken van dit boek een vlotlezend verhaal dat ik me nog lang ga herinneren. Hoewel ik op basis van de cover weinig verwachtte, heb ik genoten van dit bijzondere en originele boek.