Het Geheim van Stolzenfels – Dirk Vanderlinden

In Het Geheim van Stolzenfels volgen we de Vandiesel Company, een groep van zeven opwindende mannen en vrouwen, met elk hun eigen specialiteiten en karakters, en hun baas. Zij vormen een supranationaal team dat door verschillende overheden kan worden ingehuurd om kritieke situaties en problemen op te lossen waarvoor officieel geen leger- of politie-eenheid kan of mag worden ingezet.
Wanneer de voorzitter van de Europese Centrale Bank wordt vermoord, worden zij ingeschakeld om achter de moordenaar aan te gaan. Ze ontdekken dat vijf captains of industry verantwoordelijk zijn voor deze gruwel en dat ze vanuit het kasteel van Stolzenfels in Duitsland opereren. Deze vijf grote jongens hebben een sluw plan in gang gezet om de controle over heel Europa te verwerven. De moord op de voorzitter van de Europese Centrale Bank was slechts het begin…
Vanaf dat moment worden alle mogelijke middelen, ook ijskoud geweld, ingezet om het plan van de samenzweerders te breken.

Ik hoorde voor het eerst over dit boek op de radio, net voor de opening van de Boekenbeurs in Antwerpen (2015). Als ultieme boekenfreak begon ik te googelen en kwam ik terecht bij Dirk Vanderlinden en de Vandiesel Company. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het boek nooit zou hebben vastgenomen, laat staan gekocht, op basis van de cover. Maar zoals dat zou moeten gaan (Don’t judge a book by its cover!), trok ik, nieuwsgierig naar het verhaal, naar de bibliotheek.

Mijn korte kennismaking, die ik wilde beperken tot het lezen van de eerste 50 bladzijden, liep uit tot meer dan het dubbele van wat ik van plan was te lezen. Ik zat onmiddellijk in het verhaal! Hoewel er vanaf het begin veel personages aan te pas komen, werd het nooit verwarrend. Als je de draad even kwijt bent, kan je gaan terugkijken naar de stamboom en korte personagebeschrijvingen vooraan in het boek. Het leuke aan de personages is dat ze allemaal erg verschillend zijn en tegelijk erg goed bij elkaar passen. Ze hebben elk een eigen karakter, dat van personage tot personage sterk kan verschillen, maar ze vullen elkaar perfect aan en gaan voor elkaar door het vuur. Het absolute pluspunt vond ik hun geloofwaardig: ze zijn allemaal zo realistisch dat je ze, bij wijze van spreken, morgen op straat kan tegenkomen.

Daarnaast wil ik Vanderlinden ook een pluim geven voor de afwisseling die hij brengt in het verhaal, zonder er een regelrechte chaos van te maken. Er lopen verschillende verhaallijnen door elkaar: zo volg je o.a. het team, maar lees je andere hoofdstukken vanuit het standpunt van de captains of industry, wat zorgt voor een leuke afwisseling. Ook de afwisseling tussen pure ernst en humor past volledig in dit boek. De leden van het team zijn bloedserieus als ze middenin hun opdracht zitten, maar daarnaast durven enkelen van hen wel eens een grapje te maken of een teamlid te plagen. Dit schept niet enkel een band tussen de personages onderling, maar ook tussen de lezer en de personages. De vriendschap is zo voelbaar dat je je als lezer onmiddellijk thuis voelt binnen die groep.

Dirk Vanderlinden schreef met Het Geheim van Stolzenfels een spannend verhaal neer met fantastische personages in de hoofdrol. Het laat zien wat macht met een mens kan doen en hoe ver iemand wil gaan om die macht te verkrijgen. Ik kruip alvast op de bank met het volgende verhaal van de Vandiesel Company!

Wil je graag meer te weten komen over de personages en de auteur? Neem dan zeker een kijkje op de website van The Vandiesel Company.