Vrouwe Middernacht (De Duistere Machten #1) – Cassandra Clare (Lore)

Vrouwe Middernacht is het eerste boek van de trilogie die alles verteld over de familie Blackthorn en Emma Carstairs. Deze personages kwamen al eerder aan bod in de serie De kronieken van de onderwereld. Deze triologie is een vervolg op de gebeurtenissen vijf jaar na de Duistere oorlog, die zich afspeelde in het boek Stad Van Hemelse Vlammen.

Emma Carstairs is niet langer het kleine rouwende meisje, maar is een jonge vrouw die maar één doel voor ogen heeft. Ze zal en gaat ontdekken wie haar ouders vermoord heeft. Hier heeft ze alles voor over, gelukkig staat ze er niet alleen voor. Samen met haar parabatai, Julian Blackthorn doet ze onderzoek naar een demonisch complot. Emma hoopt hierbij antwoorden de vinden op de vraag wie haar ouders vermoord heeft om zo eindelijk wraak te kunnen nemen.

Ik ben zo blij dat ik eindelijk deze serie ben kunnen starten! In de zomer van 2016 begon ik de serie De kronieken van de onderwereld. Ik vond deze geweldig en was helemaal in de ban van de schaduwwereld. Ik vond het zo spijtig dat er geen verdere verhalen waren. Gelukkig ontdekte ik begin dit jaar dat er een vervolg trilogie was. Zo ben ik beland bij deze geweldige serie! De cover is echt geweldig! Ik heb een hele tijd gedacht wie het personage op de voorkant kon zijn. Ik vergeleek uiterlijke kenmerken van de serie met de cover, pluisde het boek uit terwijl ik het las en draaide meerdere keren het boek om en kwam uiteindelijk toch tot het antwoord. Ook benieuwd? Ik ga het niet verklappen!

Net zoals de vorige boeken van Cassandra Clare las dit boek ontzettend vlot. Elk hoofdstuk had een plot waarbij je wel verder moest lezen! Het boek wegleggen was geen optie. Meestal heb ik niet zo graag lange hoofdstukken. In deze boeken waren er die er wel bij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik stiekem wel eens durfde kijken hoe lang ze waren tijdens het lezen, maar ik heb me nooit door een hoofdstuk moeten wurmen. Ik las steeds met plezier en zelfs wat ongeduld om nog meer te weten te komen.

Tijdens het lezen voelde ik met elk personage een band. Ik voelde mee met de pijn, liefde, onrust, haat, woede, vrolijkheid, opluchting… Alle emoties die de personages ondergingen voelde ik met hen mee.

Cassandra Clare weet hoe ze haar werk goed moet doen. Elke keer weer brengt ze je geweldige boeken als resultaat. Net zoals De Kronieken van de onderwereld was dit boek een topper! Ik wil meer van dat! Gelukkig kan ik ook direct beginnen in deel twee van de trilogie, Schaduwheer. Ik kan niet wachten wat dit boek me gaat vertellen!