Vlucht naar geluk

Vlucht naar geluk – Anya van der Gracht

Vlucht naar geluk

Janine wil haar leven opnieuw oppakken en haar verleden achter zich laten. De break-up met haar vorige partner valt haar zwaar, maar wanneer ze Gerard ontmoet, ontstaat er toch terug een lichtpuntje in haar leven. Hij is weduwnaar en lijkt op het eerste zicht perfect bij haar te passen, maar ook die relatie is niet perfect en kent enkele ups en downs. Kan Janine het geluk vinden waar ze al haar hele leven naar zoekt?

Vlucht naar geluk is het eerste boek dat ik lees van Anya van der Gracht. Ze hanteert een moderne schrijfstijl, met korte zinnen en duidelijke woorden. Af en toe kreeg ik wel de indruk dat het niet perfect las en dat de zinnen gekunsteld aanvoelen, maar dat ligt misschien ook aan het verschil tussen het Nederlands en het Vlaams. Je merkt vanaf de start dat de auteur het belangrijk vindt om verhalen te vertellen die dicht bij de waarheid liggen, dat voel je vooral aan de personages, maar ook aan hun wensen en ideeën. Janine is iemand die zoekt naar haar geluk, maar daarbij vaak tegenslag ervaart. Daardoor krijg je ook wat medelijden met haar, want vanbinnen is ze echt een goed mens. Ze bedoelt het goed met iedereen in haar omgeving, dus je gunt het haar wel, maar toch is er ook een scherpe kant aan haar en dat maakt haar realistisch.

Het enige wat dat realistische gevoel doorprikt zijn de gebeurtenissen in het verhaal. Enerzijds voelen die nogal overdreven aan en anderzijds is de opeenstapelingen nogal een overrompeling en onmogelijk toeval te noemen. Janine en Gerard lopen van hun ene ongeluk in het andere; financiële problemen, problemen met hun huis, met huurders en ga maar door. Het lijkt gewoon te veel, alsof de auteur probeerde te vermijden dat het saai zou worden, maar hierdoor voelt het minder echt.

De lezer volgt het verhaal voornamelijk vanuit het standpunt van Janine, maar op een bepaald moment krijgt ook Gerard een vertelstem. In het begin voelt dit onwennig voor de lezer omdat je het gewoon bent om Janine te volgen, maar uiteindelijk is het fijn om het verhaal ook vanuit een ander perspectief mee te krijgen. Het geeft een betere kijk op gebeurtenissen en brengt ook wat afwisseling waardoor je niet in een sleur terechtkomt.

Vlucht naar geluk is een verhaal met veel potentie, maar het komt net niet volledig tot zijn recht. De gebeurtenissen voelen als een opeenstapeling om ervoor te zorgen dat het verhaal niet inzakt, maar vloeien niet heel natuurlijk in elkaar over. Gelukkig weten de personages wel te overtuigen en blijft het verhaal daardoor overeind. Al met al geen slecht boek, maar ik denk dat er nog meer in zat.