Vlucht

Vlucht – Mel Wallis de Vries (duorecensie Marloes en Valerie)

Drie meisjes verdwijnen kort na elkaar en worden wakker in verschillende gesloten kamers. Ze kunnen elkaar zien via een verbinding op een iPad en op die manier communiceren, maar geen van hen weet waarom ze daar zitten en wie de ontvoerder is. Wanneer ze een briefje vinden met een onmogelijke opdracht, dringt de realiteit tot hen door: één van hen zal nooit meer levend uit haar kamer geraken. De keuze is aan hen: wie van hen moet sterven om de andere twee te laten leven?

Marloes: Mel Wallis de Vries is op dit moment waarschijnlijk een van de meest succesvolle jeugdtrhillerauteurs. In raptempo verschijnt de een na de andere jeugdthriller van haar hand, met in het najaar van 2020 de nieuwste aanwinst: Vlucht. Waar Wallis de Vries al jaren bekendstaat om haar spannende verhalen over alledaagse jongeren, speciaal voor de jeugd, gaat ze in deze thriller een stap te ver. Het taalgebruik past nog steeds bij de doelgroep, maar als het gaat om de gebeurtenissen én vormgeving is ze de grens gepasseerd: het is té.

Valerie: Haar vorige boek, Zwijg, vond ik heel sterk, maar helaas viel Vlucht een beetje tegen. Hij was zeker niet slecht, maar van een boek van Mel Wallis de Vries verwacht ik net iets meer. Ik ben het dus over het algemeen wel eens met Marloes.

Als lezer volgen we eerste Evi en pas als zij verdwijnt komt Jill in beeld. Zo gaat het ook weer bij het derde meisje, hoewel we dan af en toe een blik kunnen werpen in de kamers waar Evi en later ook Jill wordt opgesloten. Bij de hoofdstukken wordt steeds aangegeven hoever we ons bevinden van de ontvoering van het meisje in kwestie en dat neemt ergens de spanning wel weg. Je weet als er iets engs aan het gebeuren is of het zal leiden tot de ontvoering of niet en dat maakt dat je soms minder in het verhaal zit en meer afstand neemt. Hierdoor zit je niet op het puntje van je stoel en dat miste ik in dit boek heel erg.

Marloes: Het lijkt dus opnieuw een zeer succesvol avontuur, maar zoals Valerie aangeeft, is het dat niet echt.

Op de cover van het boek prijken de grote letters ‘jeugdthriller’. Het boek zelf doet echter anders vermoeden. De hoofdpersonages zijn iets ouder dan de gemiddelde lezer en beleven andere dingen. Daar is op zich niets mis mee, ware het niet dat sommige dingen zonder enige vorm van bescherming opgeschreven worden: ‘In een paar tellen heeft hij mijn onderbroek en zijn boxershort uitgetrokken. Met een harde stoot komt hij in me.’ Hoewel het wellicht past een aantal jongeren van deze leeftijd (gemiddelde leeftijd eerste keer vrijen was 18,6 volgens Nederlands Jeugdinstituut), past het in deze verschijningsvorm zeker niet bij de jeugdige lezer.

Ook de afbeeldingen in het boek, die in zeker mate doen denken aan de doorgestreepte namen in een eerder boek van Wallis de Vries, voelen aan als over de top. Foto’s van echte meiden, waarbij zintuigen doorgekrast zijn en woorden als R.I.P. toegevoegd worden halen ten eerste de fantasie weg, maar maken het geheel ook wel erg hard voor een ‘jeugdlezer’.

Valerie: Vlucht is een verhaal met een sterke thematiek die helaas niet altijd even goed naar voren komt. Desondanks is het zeker bij vlagen wel spannend en zeker voor de jongste jeugdboekenlezers, twaalfjarigen, zal dit boek voor leesplezier zorgen.

Marloes: Mee eens. Hoewel het verhaal zeker goed elementen bevat en de boodschap achter de plotuiteinde er absoluut toe doet, zou ik dit boek niet snel doorgeven aan jeugdigen. Is het dan geschikt voor YA? Qua verhaal zeker, maar qua schrijfstijl en opbouw niet; dan is het weer te simpel. Vlucht valt daarmee helaas is een lege tussenruimte.