Sinbad de zeeman

Sinbad de zeeman – Tiny Fisscher

Sinbad de zeeman

Wie kent de sprookjes van 1001 nacht niet? Tiny Fisscher bewees eerder al dat ze graag aan de slag gaat met oude(re) verhalen (zoals Oliver Twist) en er een eigentijdse nieuwe versie van weet te maken. Sinbad is een zeeman die heel wat spannende avonturen heeft meegemaakt. In dit boek maakt de lezer kennis met de verschillende reizen die hij ondernam, waar hij de gruwelijkste wezens maar ook zichzelf leerde kennen.

Het Arabische verhaal is misschien iets minder bekend bij ons dan vele andere typische sprookjes, maar ik kende de avonturen van Sinbad dankzij een fijne kinderfilm. En dankzij Tiny Fisscher en uitgeverij Volt kunnen ook jonge kinderen van nu de spannende verhalen leren kennen.

Elk verhaal, dus elke aparte reis die Sinbad aflegde, wordt vergezeld door illustraties. Aan dit boek werkten verschillende illustratoren mee, dus elk verhaal werd vormgegeven door een andere tekenaar. Het is heel fijn om op die manier telkens een eigen, aparte stijl terug te zien en het doet zeker geen afbreuk aan de samenhang van alle verhalen. Het enige jammere is dat bij de verhalen niet expliciet staat vermeld welke illustrator hier aan de slag is gegaan, dus dat je een beetje moet raden wie welke tekeningen heeft gemaakt.

De verschillende avonturen krijgen een rode draad door een extra personage dat ervoor zorgt dat de verhalen aan elkaar worden gepraat. Dat is enerzijds goed gevonden, maar anderzijds voelde dat na enkele verhalen wel als een continue herhaling die naar het einde toe lichtjes begin te vervelen. Desondanks is het zeker een fijn boek om zelf te lezen voor kinderen vanaf acht jaar, maar voorlezen kan ook prima. De verhalen zijn niet heel erg lang, dus zijn perfect inzetbaar om voor het slapengaan voor te lezen. Zo heb je leesvoor voor een hele week!

Sinbad de zeeman is een moderne hervertelling van het Arabische sprookjes rond de stoere zeeman Sinbad die de zeeën overstak, op zoek naar avontuur. Hij vertelt in detail over de spannende en soms enge dingen die hij daar meemaakte. Elk verhaal wordt vergezeld van illustraties, telkens gemaakt door een andere illustrator. Een geschikt boek voor stoere kinderen die houden van zeemansverhalen!