Rupsje Nooitgenoeg zoek & vind – Eric Carle

Maandag met meer dan letters: ‘Zoek jij Rupsje Nooitgenoeg?

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: Rupsje Nooitgenoeg zoek & vind.

‘Volg het spoor en kijk onder de flapjes’. De boodschap op Rupsje Nooitgenoeg zoek & vind is helder: ga maar lekker speuren! Na het klassieke verhaal van Eric Carle, Rupsje Nooitgenoeg, verschenen de afgelopen jaren nieuwe en andere versies van het verhaal. Zo kennen we inmiddels het Babyboek van Rupsje Nooitgenoeg, Slaap lekker Rupsje Nooitgenoeg en bestaat er zelfs een FEESTJE met Rupsje Nooitgenoeg. Dit zoek & vind-boek maakt de reeks weer een beetje uitgebreider.

In Rupsje Nooitgenoeg zoek & vind gaat de bekende rups wederom op reis. Echter, hij is nu niet op zoek naar eten, maar ziet talloze andere dingen. Via een in de kartonnen pagina’s ingesleten spoor kunnen lezers hem volgen op zijn reis en ontdekken wat hij allemaal ziet. Zo komen ze langs bijen, maken ze kennis met een eend en wat kikkers, zien ze prachtige vogels en ontdekken ze de ondergrondse wereld van de muizen. Samen met Rupsje Nooitgenoeg gaan ze een dag op pad.

Bijzonder in dit verhaal is de rijke paginastructuur waar de lezer mee te maken krijgt. Niet alleen wordt het spoor van Rupsje Nooitgenoeg uitgesleten, ook talloze andere dingen worden in 3D in het boek weergeven. Zo kunnen jonge kinderen blaadjes, de zon, bloemetjes, riet en zelfs de holletjes van de muizen voelen. Al deze natuurlijke elementen, en meer nog, zijn ‘uitgesleten’ in de pagina’s, waardoor er een reliëf ontstaat.

Bovendien bevat elke pagina een verrassing. Op elke bladzijde wordt de luisteraar of lezer geconfronteerd met een ‘stukje verhaal’ dat achter een ‘verstopdeurtje’ zit. Open het luikje en lees wat er verder gebeurt: ‘Kijk, hier zijn ze. Piep!’.

Rupsje Nooitgenoeg zoek & vind zou niet bij de echte serie passen wanneer het boek niet gekenmerkt wordt door prachtige tekeningen vol vrolijke kleuren. Gelukkig is dat ook in dit deel van de uitdijende serie het geval. Wederom komen illustratie en verhaal prachtig samen, getuige de zoekplaatjes waar Rupsje Nooitgenoeg elke keer weer een klein plaatsje inneemt. Meer nog dan andere delen uit de serie nodigt dit deel uit tot interactie tussen voorlezer en eventuele luisteraar. Niets is zo heerlijk als samen zoeken naar de dieren en samen voelen welke stukjes ‘anders’ aanvoelen. Gottmer slaat met dit zoek&vind-boek de spijker op zijn kop!