Het verwoeste eiland – Marco Kunst (Kinderboekenweek)

Het is Kinderboekenweek! Dit jaar is het thema: ‘En toen?’, een speelse knipoog naar de geschiedenis. Heel wat uitgevers hebben ervoor gezorgd dat er net voor de Kinderboekenweek (of zelfs tijdens) heel wat leuke boekjes verschenen rond dit thema. Vandaag laat ik er jullie vier zijn van uitgeverij Zwijsen die volledig geschiedenisproof zijn! Ze behoren tot dezelfde reeks (Duik in de tijd van), die later nog zal worden aangevuld met extra titels.

Deze boekjes hebben een paar grote voordelen. Eerst en vooral heeft elk boek op de achterkant een tijdlijn die aangeeft in welke tijdsperiode het boek dat je vasthebt zich afspeelt. Ook de andere periodes worden aangegeven. Hieronder zie je foto’s hoe dat eruit ziet.

Daarnaast bevat elk boek een inleiding over de tijdsperiode alvorens het echte verhaal start. Hierin vinden kinderen enkele weetjes terug over die tijdsperiode en leren ze bijvoorbeeld wat er anders was in vergelijking met nu op het gebied van eten, naar school gaan, lonen… Ook wordt er specifiek ingezoomd op hoe het was voor kinderen. Hierbij worden de personages al kort voorgesteld en komen we ook meer te weten over wat de kinderen doen in hun vrije tijd en welke kleding ze in die periode droegen. Daarna is de lezer helemaal klaar om in het verhaal te duiken!

Het verwoeste eiland – Marco Kunst

In Het verwoeste eiland keren we naar de tijd van de wereldoorlogen, tussen 1900 en 1950. Teun en Saar, twee van de oudere kinderen binnen hun gezin, vertellen hoe het is om in 1944 in Nederland te zijn. Ze wonen op het eiland Walcheren in Zeeland dat onder het bewind van Duitse soldaten staat. Hier en daar gaan geluiden op dat de bevrijders onderweg zouden zijn om Zeeland terug vrij te maken van de Duitsers. Maar die geven zich niet zomaar gewonnen…

Dit is echt een heel fijn boekje om kinderen te laten kennismaken met geschiedenis. Teun en Saar zijn zeer leuke hoofdpersonages en omdat zowel een jongen als meisje aan het woord komen, is het geschikt voor alle lezers en niet specifiek gericht op één van de twee geslachten (wat toch nog vaak voorkomt in jeugdboeken). Ze vertellen in heel duidelijke, makkelijke zinnen hun verhaal. Af en toe is de taal voor sommige, meer ervaren lezertjes, misschien net te eenvoudig, maar dat neemt niet weg dat ze zich volledig zullen kunnen inleven in het verhaal van Teun en Saar.

Het boek bevat een goede combinatie van tekst en illustraties waardoor ook kinderen die minder snel naar een boek grijpen toch vlot kunnen lezen. Daarnaast heeft het een aangenaam lettertype en een goede bladspiegel, die het lezen aangenaam maken. De illustraties zelf zijn iets ‘antieker’, een beetje klassiek, maar passen wel goed bij de tijdsperiode die wordt geschetst en dat is toch weer een pluspunt.

Kinderen die dit boek lezen krijgen een duidelijke kijk op het leven ten tijde van de oorlog. Weetjes en feiten worden subtiel verwerkt in het verhaal zodat het niet belerend overkomt, maar er is ook plaats voor spanning en avontuur. Die combinatie komt het verhaal zeker ten goede en zorgt ervoor dat kinderen het boek zonder twijfel willen uitlezen.

Het verwoeste eiland is een zeer leerrijk en toch avontuurlijk boek om kinderen te laten kennismaken met het leven tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ideaal voor in de klas, maar ook voor thuis aangezien er ook ruimte is voor avontuur in het verhaal. De tekst en taal is voor de iets getraindere lezers misschien net iets te makkelijk, maar dat neemt niet weg dat ze van de inhoud nog veel kunnen leren!

De andere boekjes die reeds verkrijgbaar zijn, vind je hieronder!