Rood is juist mooi – Lucia Zamolo

Vrouwen hebben het echt niet altijd gemakkelijk, geloof me. Ook Lucia Zamolo vindt dat we af en toe heel wat obstakels moeten overwinnen en taboes moeten doorbreken. Eén voorbeeld daarvan: het thema menstruatie. Want waarom worden vrouwen rood als er een tampon uit hun handtas valt in het openbaar? Waarom verzinnen we allerlei smoesjes om onder dingen uit te komen als we onze regels hebben? En vooral: waarom is dat eigenlijk zo’n groot taboe? De auteur wil met Rood is juist mooi de lezer aan het denken zetten, maar ook moed geven om er wél over te praten. Want als we dat allemaal doen, helpen we een taboe de wereld uit!

Zamolo neemt je doorheen haar boek mee terug in de tijd om te ontdekken hoe het komt dat er zo’n groot taboe rust op menstruatie. Mensen zijn namelijk van nature nogal bang van alles wat ze niet kennen of begrijpen en dat is een grote factor geweest in het creëren van het taboe. Maar de belangrijke vraag die iedereen zich moet stellen, is: waarom zouden we ons schamen voor iets waar we niets aan kunnen doen en bepaald wordt door de natuur?

De auteur brengt op een open, oprechte manier ook haar eigen verhaal naar voren en gebruikt daarbij heel wat humor om het boek luchtig te houden. Dankzij de illustraties die ze heeft toegevoegd, wordt het verhaal opgevrolijkt, zonder daarbij de waarheid te verstoppen of zich te verschuilen achter eufemismen. Zamolo benadrukt dan wel sterk de negatieve visie rond menstruatie, maar de positieve is zeker ook wel aanwezig.

Maar terug naar de kern van de zaak: waarom schamen we ons? Denk eens even na over je eigen leven. Als je menstrueert en naar de supermarkt gaat voor tampons of maandverband, sta je voor een immense rek vol kleurrijke verpakkingen. Woorden als ‘bescherming’, ‘fresh’, ‘protect’, ‘geurtjes’… staan in koeienletters overal afgebeeld. Dus wat leren we daaruit? Als we menstrueren, voelen we ons onzeker, stinken we en moeten beschermd worden. En bedankt…

Naast het bespreken van de taboes en de oorsprong daarvan, beschrijft Zamolo ook hoe die menstruatie ontstaat in het lichaam. Ze zorgt dus voor een leuke combinatie tussen wetenschappelijke feiten, tips om minder pijn te ervaren tijdens je menstruatie en luchtige humor om zo tot een perfect boek te komen dat eigenlijk iedereen zou moeten lezen.

Ik sluit dit pleidooi voor openlijk praten over tampons, bloedverlies en menstruatiepijn af met wijze woorden van de auteur zelf: ‘Niemand heeft het recht om dit onderwerp als onzin af te doen, of jou het gevoel te geven dat je over iets vies praat. Laten we de vicieuze cirkel van menstruatieklachten en schaamte doorbreken en een nieuwe mindset creëren. Want alleen dat kan vrouwen helpen om hun ongesteldheid IETS gemakkelijker door te komen. Een probleem stilzwijgen en als taboe behandelen, daar schiet niemand iets mee op. Spread the word.’ (pagina 89).