Retour Spitsbergen – Pepper Kay

Jeremy probeert zijn leven zo goed mogelijk verder te zetten na de scheiding met zijn ex-vrouw en neemt daarbij de kinderen onder zijn hoede. Wanneer hij op een dag toevallig een ex-klasgenoot tegen het lijf loopt, raken ze aan de praat en blijkt dat ze allebei erg houden van zeilen. Ze besluiten er samen op uit te trekken. Jeremy neemt zijn vriendin Annet mee, die ook wel een avontuurlijk uitje kan gebruiken. Annet en Jeremy besluiten een trektocht te maken alvorens ze aan boord gaan van de boot. Zo komen ze in Spitsbergen terecht, waar hun zware en vooral gevaarlijke trektocht start. De gids waarschuwt hen voor ijsberen in het wild en drukt hen op het hart de hele tijd waakzaam te zijn en dicht bij hem te blijven. Maar wanneer de gids verdwijnt, zijn ze op zichzelf aangewezen. Wie heeft een verborgen agenda? En waarom doet Annet sinds hun vertrek zo anders?

Pepper Kay schreef eerder onder andere de serie rond Kit Guardner, waarvan ik het vierde en vijfde boek las. Doodvonnis en Maalstroom konden mij erg bekoren en ik keek uit naar meer werk van Kay. Zo kwam Retour Spitsbergen op mijn pad terecht, een thriller in een heerlijk realistische setting. En opnieuw ging ik overstag…

Net zoals in haar vorige boeken, vinden we hier de vlotte schrijfstijl terug van Kay. Ze houdt er niet van om nodeloos rond de pot te draaien en al snel zit de lezer middenin een verhaal boordevol actie en geheimen. Vanaf de proloog voel je als lezer dat de personages allemaal met een reden in het verhaal zijn gebracht (en gelukkig maar ook! Niets zo ellendig als overbodige personages), maar lange tijd blijft onduidelijk hoe de onderlinge relaties zich precies verhouden ten opzichte van elkaar. Hierdoor raakt de lezer heel af en toe de rode draad doorheen het verhaal kwijt, zeker wanneer hij probeert te achterhalen hoe de vork in de steel zit qua personages en het verhaal zelf hierdoor uit het oog verliest.

Desondanks is het verhaal over Jeremy van begin tot einde spannend en vooral erg onvoorspelbaar en zorgt de auteur voor een erg lugubere climax naar het einde toe. Hoewel je doorheen het verhaal meerdere theorieën bedenkt en verdachten aanduidt, blijkt geen van allen te kloppen met het verhaal dat Kay in gedachten heeft. En dat doet deze thriller natuurlijk enkel goed.

Het complexe plot, dat hier en daar voor verwarring durft te zorgen, is tevens ook het sterkste aan dit hele boek; het zit zo ingenieus in elkaar, de personages onderling hebben onvoorspelbare relaties en elke keer zet de auteur haar lezer op het foute been. Opnieuw bevestigt Pepper Kay dat ze een auteur is die gelezen moet worden!