Prinses Eleonora – Marieke van Hooff

Prinses Eleonora
Illustrator: Henk van der Gugten

Prinses Eleonora, sorry, Nora, houdt van roze: roze kleding, roze laarsjes, roze muren… Alles is roze! De eigenwijze prinses beleeft samen met haar vader de koning, de twee lakeien, de koekjesmaker en de kok allerlei gekke avonturen. Modder speelt een belangrijke rol, net als haar knuffels en limonade natuurlijk! In achttien korte verhaaltjes leer je deze avontuurlijke prinses en haar vrienden beter kennen. Ben jij klaar om ondergedompeld te worden in haar modderbad? Lezen maar!

Prinses Nora is de tweede samenwerking tussen auteur Marieke van Hooff en illustrator Henk van der Gugten. Eerder verscheen De familie Slotje, een prachtig boek over een familie inbrekers die overal een oplossing voor hebben. Het boek over prinses Nora is minstens even leuk!

De stijl van Marieke van Hooff zit net zoals in het vorige boek boordevol humor. Ze zorgt voor een goede combinatie van avontuur en grapjes zodat zowel jonge als oude lezers veel plezier zullen beleven aan het boek. De tekeningen van Henk van der Gugten zijn kleurrijk, speels en vrolijk en vullen op die manier de verhalen perfect aan. Het boek bevat achttien losse verhaaltjes, die je in willekeurige volgorde kan lezen als je wil en die ook worden voorgelezen op cd. Daarnaast vind je na elk verhaal ook een liedje terug, dat je ook kan beluisteren op de cd die meegeleverd wordt met het boek. Hierdoor is het boek uitermate geschikt om voor te lezen thuis, maar ook prima te gebruiken in de klas.

Leesplezier staat voor dit duo duidelijk voorop. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar, maar is ook voor iets grote kinderen (ja, mama’s en papa’s!) een groot avontuur. Nora is een lekker eigenwijsje meisje dat ertoe gebrand is haar zin door te drijven en dat zorgt soms voor hilarische situaties. Het goedbedoelde advies van haar vader en lakeien slaat ze meermaals in de wind, maar achteraf beseft ze vaak dat ze toch beter had geluisterd. De speelsheid van het verhaal en de illustraties zorgt voor uren lees- en luisterplezier.

Prinses Nora is een boek dat in elke boekenkast moet staan. De illustraties zijn fantastisch en de verhaaltjes van van Hooff zijn avontuurlijk en speels en samen vormen de auteur en illustrator een droomduo! Ik kijk uit naar meer boeken van hun hand en ben ervan overtuigd dat ze veel kinderen zullen laten inzien hoe leuk lezen is!