Dor – Neal en Jarrod Shusterman

Dor

Wanneer de overheid beperkingen oplegt wat betreft het watergebruik is er in eerste instantie nog geen paniek. Het gaat om relatief kleine beperkingen: verbod op het sproeien van de tuin, het wassen van auto’s, het vullen van zwembaden enzovoort. Maar wanneer er door de aanhoudende droogte plots geen druppel meer uit de kraan komt, slaat de paniek toe. De Tap-Toe, zoals het verschijnsel wordt gedoopt, zorgt ervoor dat de wijk waar Alyssa woont al snel verandert in oorlogsgebied. Iedereen gaat wanhopig op zoek naar water, ook haar ouders. Wanneer ze na één van hun tochten niet terugkeren, besluit Alyssa dat het tijd is om er zelf op uit te trekken. Met alle gevolgen van dien…

Ongelooflijk hoe realistisch dit verhaal is neergeschreven. We krijgen de laatste jaren en maanden zelf alsmaar meer te maken met hoge temperaturen en lange periodes van droogte en ook enkele maatregelen die in het boek worden vermeld zijn ons niet vreemd. Dit zorgt ervoor dat je als lezer meteen aanvoelt dat dit verhaal op dit moment misschien nog dystopisch of futuristisch aanvoelt, maar ergens sluimert er iets dat je vertelt dat deze realiteit niet zo veraf ligt als je denkt. Dat continue gevoel van dreiging overvalt de lezer vanaf de eerste bladzijde en laat je zelfs na het omslaan van de laatste pagina niet onmiddellijk los.

De lezer maakt kennis met vijf jongeren die elk op een andere manier de droogte meemaken. Dit zorgt ervoor dat je als lezer een zeer compleet beeld krijgt en alle situaties vanuit meerdere standpunten kan bekijken. Ook wanneer ze samenkomen zorgt de groepsdynamiek ervoor dat de geloofwaardigheid van het verhaal nooit in vraag wordt gesteld en de karakterontwikkeling maakt dat de personages mee evolueren met de lezer en de verhaallijn.

Naast de goed ontwikkelde karakters en plot is het verhaal zeer spannend. Het ene moment zit deze spanning subtiel verwerkt in de gevoelens van de personages (zoals in de uitdroging, het verlies, de angst) en op andere momenten is de spannend duidelijk weergegeven in de vorm van wapens, bosbranden en onmiddellijke dreiging. Deze afwisseling zorgt ervoor dat het boek niet enkel overeind blijft op het gebied van actie en avontuur, maar ook de psychologische kant en de manier waarop het boek in het hoofd van de lezer kruipt, maakt dat dit boek behoort tot de beste boeken die er rond dit thema ooit zijn verschenen.

Dor is een verschrikkelijk realistisch verhaal waarin de auteurs spelen met een mogelijk toekomstbeeld van onze planeet. Ze blijven dicht bij de werkelijkheid waardoor het verhaal onder je huid kruipt en je zelfs na het dichtslaan van het boek nog niet meteen loslaat. Wees gewaarschuwd: je krijgt dorst van dit boek!