Papa is een ijsbeer

Papa is een ijsbeer – Edward van de Vendel & Saskia Halfmouw

In Papa is een ijsbeer volgt de lezer Mare en haar broertje Danko. Mare vertelt de lezer dat haar broer een beetje raar is. Niet omdat hij een bril draagt, maar omdat hij in de tram bijvoorbeeld mensen aanspreekt en allemaal gekke weetjes over dieren vertelt. Als het op dieren aankomt is Danko een wandelende encyclopedie, maar niet iedereen begrijpt dat. De ouders van Mare en Danko zijn recent gescheiden. Op een dag vertelt Danko Mare iets geks: papa is een ijsbeer. Mare kijkt haar broertje vragend aan en probeert te bedenken wat hij bedoelt.

Papa is een ijsbeer is een boekje dat zowel kan worden voorgelezen (vanaf ongeveer 5 jaar), maar ook prima zelf kan worden gelezen door kinderen vanaf 8 jaar. De grootste troef is wellicht de combinatie tussen tekst en illustratie. Het is geen prentenboek, maar voelt aan als een graphic novel, waardoor ook lezers die niet echt houden van lezen of veel tekst verwerken wel kunnen genieten van dit boek. Daar zetten we als volwassenen wellicht te weinig op in. We willen dat kinderen ‘echte’ boeken lezen, vooruitgang maken, maar het feit dat ze lezen (ongeacht wat dat dan is) doet er te weinig toe. Met dit mooie boekje kan je die boodschap wel uitdragen!

De liefde tussen Mare en Danko is voelbaar. De lezer volgt het verhaal vanuit Mare en af en toe vindt ze haar broertje verschrikkelijk vervelend, maar toch blijkt uit alles wat ze doet dat ze voor hem door het vuur gaat, hem wil beschermen. Beide kinderen ervaren de scheiding als iets vervelends en ook dat wordt door de auteur en illustrator benadrukt in woorden en kleur. Ze vinden het jammer dat ze hun vader weinig zien en de vergelijking die Danko maakt met ijsberen is zowel realistisch als pijnlijk. De manier waarop de illustrator de gevoelens van de personages ondersteunt en benadrukt, maakt het ook duidelijk voor minder sterke lezers, of lezers die gevoel niet goed kunnen vinden in woorden. Al die factoren samen maken dit boekje zeker bijzonder, al miste er misschien net wat meer nadruk bij de ijsberen.

Papa is een ijsbeer is een graphic novel, geschikt om voor te lezen of zelf te lezen, en biedt een goed evenwicht tussen tekst en beeld. Perfect voor lezers die de liefde voor boeken (nog) niet gevonden hebben, maar die je toch een beetje op weg wilt hebben deze liefde te vinden. Mooi werk van Edward van de Vendel en Saskia Halfmouw!