Onvergetelijk – Alexandra Bracken

Wanneer Ruby te horen krijgt dat cruciale informatie over de ziekte alle vernietigingspogingen heeft overleefd en per ongeluk in handen is gevallen van Liam, moet ze de Alliantie verlaten en trekt ze alleen verder om Liam op te sporen. Maar Liam heeft haar laten vallen als een baksteen na hun laatste ontmoeting. Hoe gaat ze iemand vinden die niet gevonden wil worden?
Tijdens haar zoektocht komt haar team van de Alliantie haar helpen bij haar illegale doorkruising van het land. Wanneer ze in een crisissituatie terechtkomen, moet Ruby kiezen tussen haar oude vrienden en haar belofte aan de Alliantie. Ruby zal alles doen om de mensen van wie ze houdt te beschermen. Maar wat als dat betekent dat ze zichzelf kwijtraakt?

Na deel één was ik benieuwd naar dit vervolg. Ik werd bij boek één in het begin niet echt gegrepen waardoor ik moeite had met in het verhaal komen, maar tijdens het lezen werd het steeds beter en beter tot ik het boek niet meer kon wegleggen. Deel twee begint nogal direct en ik was even de draad kwijt van het vorige boek. De overgang verloopt naar mijn gevoel niet zo vlot, waardoor ik de eerste pagina’s van dit tweede boek heb geworsteld met de setting en waar we precies inpikten in het verhaal. Gelukkig verdween dat gevoel snel.

Ik heb veel meer genoten van dit boek dan van het vorige. De personages zijn beter uitgewerkt en bevatten meer diepgang dan in deel één. In dat eerste boek had ik het gevoel dat ze een heel aantal pagina’s nodig hadden om ingeleid te worden en dat is hier veel minder het geval. Ook de spanning werd veel sneller voelbaar. Heel de sfeerschepping, inleiding en setting was hier niet nodig en dat maakt van dit boek een heel sterk tweede deel in de trilogie.

En dan die mega cliffhanger op het eind. De laatste 100 pagina’s zijn echt voorbijgevlogen. De auteur heeft naar een enorme climax toegewerkt en bouwt hier op meesterlijke wijze de spanning op. En dan een open einde met een enorme schok voor de lezer. Heerlijk! Ik kijk nu al enorm uit naar het derde deel en hoop dat dit een waardige afsluiter wordt van de trilogie!

Ik vind het jammer dat het begin van het boek op een verwarrend moment inpikt waardoor ik een aantal bladzijden nodig had om in het verhaal te komen. Maar eenmaal daar voorbij, heb ik bladzijde na bladzijde genoten van de spanning van Ruby’s zoektocht, de evolutie van de personages en de extra geheimen en antwoorden die naar boven komen. Een heerlijk boek dat me reikhalzend doet uitkijken naar het laatste deel!