Ongewenst

Ongewenst – Marlies Slegers

Feline en haar ex Milan zijn nog niet zo heel lang uit elkaar als ze ontdekt dat ze zwanger is van hem. Ze gelooft het eerst niet want wat moet ze met een baby? Ze wil gewoon jong kunnen zijn, kunnen feesten en gekke dingen doen met haar vriendin Soof. Daarom overweegt ze abortus, maar uiteindelijk zorgt het enthousiasme van haar omgeving, waaronder Sofie, ervoor dat ze opnieuw begint te twijfelen. Kan Feline een beslissing nemen en blijkt het dan ook nog de juiste te zijn?

Ongewenst is een volgende novelle in de reeks van uitgeverij Kluitman. Zij richten zich met deze boeken op jongeren die een boek moeten of willen lezen, maar daar het plezier nog niet van ontdekt hebben. Daarom zijn alle novelles dun (ongeveer 100 bladzijden), waardoor je natuurlijk niet de uitwerking van een normaal boek kan verwachten. Toch slaagt Marlies Slegers erin een boeiend verhaal neer te zetten dat past bij de leefwereld van de doelgroep.

Het thema tienerzwangerschap en ongewenste zwangerschap blijft vandaag de dag nog steeds actueel. Daarom is het des te belangrijker dat er verhalen blijven bestaan die dit soort thema’s aanhalen om jongeren die dit meemaken een hart onder de riem te steken. Feline is op dat vlak al zeker een fijn hoofdpersonage. Ze is heel ‘gewoon’ en daardoor erg realistisch waardoor jongeren zich in haar zullen herkennen.

Ook het verhaalverloop lijkt de goede kant uit te gaan. De twijfels van Feline lijken me zeer gegrond en worden door Slegers goed naar voren gebracht, waardoor het personage diepgang krijgt. Naar het einde toe verandert dat een beetje. Door een plottwist die de auteur aan het verhaal lijkt te willen geven, gaat het allemaal net iets te rap en verliest het verhaal aan geloofwaardigheid. Hierdoor verlies je als lezer ook een beetje de connectie met Feline en dat is jammer, want de rest van het verhaal kwam echt binnen. Desondanks blijft het een sterk verhaal dat mooi tot novelle werd verwerkt door Slegers.

Ongewenst is opnieuw een geslaagd deel in de reeks novelles van Kluitman. Dankzij het boeiende thema en realistische hoofdpersonage zullen jongeren zich kunnen inleven en ook ontdekken dat het lezen van boeken een fijne hobby kan zijn. Jammer van het einde, dat een nogal snelle en ietwat ongeloofwaardige afhandeling krijgt, maar het verhaal blijft gelukkig overeind. Ik ben en blijf overtuigd van het nut van deze novelles!