One True Loves

One True Loves – Taylor Jenkins Reid

De twintiger Emma Blair trouwt met haar middelbareschoolliefde Jesse. Ze leven het leven van hun dromen in Los Angeles, in alles ver verwijderd van hun ouders in Massachusetts. Maar op de dag dat ze één jaar getrouwd zijn, raakt Jesse vermist bij een helikopterongeluk boven de Stille Oceaan.
Gebroken keert Emma terug naar haar ouders. Dan komt ze een vriend van vroeger tegen, Sam, en totaal onverwacht wordt ze weer verliefd. Dit lijkt haar tweede kans op geluk. Tot ze een telefoontje krijgt, van Jesse. Emma moet kiezen tussen een echtgenoot en een aanstaande, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan…

Ik was na het lezen van De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo helemaal fan van Taylor Jenkins Reid. De comeback van Carrie Soto bevestigde mijn gevoel dat Reid een geweldige auteur is. Daarom was One True Loves een van de boeken uit 2024 waar ik het meest naar uit aan het kijken was tot nu toe. En TJR stelt opnieuw niet teleur!

Het is een heel ander verhaal dan de boeken die ik eerder van deze auteur las. Zowel bij Evelyn Hugo als Carrie Soto had ik het gevoel een soort levensverhaal te lezen van een beroemd persoon (al is het dan een fictief persoon), maar One True Loves leest echt als een roman en fictief verhaal. Dat was anders dan ik als lezer van Reid gewoon ben, wat maakte dat ik in het begin wel wat tijd nodig had om in het verhaal te komen. Het verhaal zelf is in het begin ook relatief gewoon, waardoor je als lezer niet meteen onder de indruk bent.

Emma is een heel fijn personage. Ze stelt zichzelf innerlijk heel veel vragen, maar is daardoor heel herkenbaar voor de lezer. Ze komt in een positie terecht waarin ze zich moet afvragen wat ware liefde echt betekent en of je maar één persoon echt lief kan hebben. Haar zoektocht naar een ‘juiste’ keuze, die in dit geval zo moeilijk – zo niet bijna onmogelijk – is, raakt de lezer dankzij de vlotte schrijfstijl van Taylor Jenkins Reid en de vertaling.

Hoewel het verhaal in het begin iets meer ‘standaard’ aanvoelt dan de andere boeken van Taylor Jenkins Reid, raakt het de lezer toch tot diep in het hart. Alle gevoelens, van twijfel tot liefde, zijn voelbaar en worden door de auteur prachtig op papier gezet. Het begin had wat tijd nodig, maar dat wordt meer dan goed gemaakt. Ik heb opnieuw enorm genoten van dit boek van Taylor Jenkins Reid en kijk nu al uit naar meer vertaald werk.