Onderstroom – Tine Bergen

Hoewel Nina haar hoofd echt niet staat naar survivallen aan zee, besluit ze om toch mee te gaan. Wat kan ze thuis immers doen? Na de dood van haar broer Sander hebben haar ouders geen oog meer voor haar en lijkt hun verdriet alle plaats in huis op te eisen, zodat er voor Nina geen ruimte meer overblijft.

Op het eerste zicht lijkt het erop dat Nina haar zinnen even kan verzetten, tot het survivalkamp een bizarre en gruwelijke wending neemt. Op de eerste avond krijgen de leerlingen een onheilspellende boodschap vol bedreigingen te horen, die in eerste instantie wordt afgedaan als slechte grap. Maar wanneer leerlingen ziek worden, tafels inzakken en er vreemde, te toevallige ongelukken gebeuren dringt de waarheid door… Wie zal er levend naar huis terugkeren?

Onderstroom is het tweede deel in de reeks Het College van Tine Bergen en de opvolger van Onderbuik. Om dit boek te kunnen lezen is het niet per se noodzakelijk dat je het eerste boek hebt gelezen, maar het is wel fijner om de psychische ontwikkeling van de personages te volgen. Daarnaast komen er wel wat verwijzingen naar gebeurtenissen van het vorige boek in voor en begrijp je bepaalde conversaties en personages beter als je het eerste boek ook hebt gelezen. En natuurlijk wil je als lezer de dader ontmaskeren, hoewel ik ook na boek twee nog geen idee heb wie dit plannetje heeft opgezet.

In het eerste boek miste ik de allesoverheersende spanning en stond het verhaal vooral in teken van een verdwijning. Op dat vlak scoort het tweede boek voor mij veel beter. De spanning is vanaf de eerste bladzijde veel sterker voelbaar en de seriemoordenaar, die niet enkel zijn slachtoffers kiest, maar ook zijn daders, gaat duidelijker een stapje verder. Omdat je als lezer nog steeds niet weet wie verantwoordelijk is voor de gebeurtenissen in deel één en daar de gebeurtenissen en slachtoffers van dit tweede boek bijkomen, leef je intens toe naar het moment dat de dader wordt ontmaskerd. Dat gebeurt nog niet in dit boek, maar de duisternis en vele vragen die je als lezer hebt blijven wel knagen en vragen om opgelost te worden. Hierdoor lees je Onderstroom in een ruk uit.

Waar auteur Tine Bergen in haar eerste boek duidelijk meer tijd nodig had om haar personages te schetsen en de seriemoordenaar te introduceren, schakelt ze in dit boek een versnelling hoger. De gebeurtenissen zijn gruwelijker en de spanning wordt naar een hoogtepunt gedreven waardoor je als lezer niet anders kan dan uitkijken naar het laatste deel: Ondergang, dat verschijnt op 15 oktober!