Kom naar huis – Emma Anna

Hannah heeft het erg moeilijk na haar gewelddadige relatie met Noud, die ‘nee’ niet accepteert als antwoord. Uiteindelijk durft ze de stap te zetten waartoe ze veel eerder had moeten overgaan: hem verlaten. Maar dat lijkt makkelijker dan het is, want hij blijft overal opduiken.

Wanneer Hannah gaat solliciteren voor een baan als redacteur bij een geweldige uitgever, krijgt ze eindelijk de kansen die ze verdient. Haar zelfvertrouwen is na haar relatie ver zoek, maar er is één iemand die indruk lijkt te maken op Hannah: Luc, haar nieuwe baas. Maar ook hij sleurt een zware rugzak met zich mee en ze zullen allebei moeten knokken voor de liefde. Is er een toekomst voor hen weggelegd?

Ik las eerder Mijn hele leven lang en Wintertranen van Emma Anna en was toen al erg onder de indruk van haar fijne schrijfstijl en prachtige verhalen. Met Kom naar huis weet ze zichzelf te overtreffen: liefde, trauma’s en pure emoties zijn de kernelementen van dit hartverscheurende, maar ook hartverwarmende verhaal dat de lezer niet meer loslaat.

Vanaf pagina één voel je als lezer een enorme klik met hoofdpersonage Hannah. Hoewel ze in een situatie zit die je niemand toewenst en die je hopelijk zelf niet hebt meegemaakt, komen haar emoties hard aan en begrijp je perfect hoe ze zich voelt. Op die manier zorgt de auteur ervoor dat de lezer het hele verhaal lang zo opgaat in alles wat er gebeurt, dat je het boek in één ruk moet uitlezen. Haar ex-vriend heeft haar vreselijk pijn gedaan, letterlijk en figuurlijk, en de manier waarop ze daar mee omgaat, met ups en downs, voelt zo realistisch aan dat de tranen me spontaan in de ogen sprongen.

Wanneer ze Luc ontmoet, voel je Hannah stilaan maar zeker openbloeien, hoewel ze moeite blijft hebben met haar vertrouwen in mannen. Het is verschrikkelijk om te lezen hoe één iemand zo een grote impact kan hebben op het leven van iemand anders en hoe alles wat er tussen Hannah en haar ex-vriend is gebeurd, voor altijd littekens zal nalaten, ook op haar hart. Naast het medeleven dat je voelt voor Hannah groeit ook de sympathie van de lezer voor Luc. Hij lijkt op het eerste zicht een enorm rijke, maar arrogante zak, maar is dat totaal niet. De uitgeverij is zijn passie en door de gebeurtenissen met zijn verloofde, die hem meermaals bedriegt en daarnaast nog een groter geheim bewaart, heeft ook hij het moeilijk in de omgang met Hannah. Ze verschillen erg van elkaar en door hun persoonlijke bagage interpreteren ze de signalen van elkaar soms verkeerd. Als lezer kan je enkel hopen en schreeuwen dat ze bij elkaar horen…

Emma Anna brak met Kom naar huis meermaals mijn hart, lijmde het terug aan elkaar en brak het opnieuw. Alle woorden zullen dit prachtige, maar pijnlijke verhaal te kort doen.