Ninn de zwarte lijn

Ninn: De zwarte lijn – Jean-Michel Darlot

Ninn is anders dan de kinderen die ze kent. Ze werd als baby gevonden in de tunnels van de metro van Parijs. Hoewel ze fijne vaders heeft die haar hebben geadopteerd, blijft ze zich afvragen wie haar echte ouders zijn en waarom ze is achtergelaten in de metrotunnels. Ze zwerft er vaak rond, ze droomt over de geheimen die de tunnels verborgen houden en op een dag ziet ze vlinders die niemand lijkt op te merken. Wat is er aan de hand? Ninn heeft niet veel tijd, want al snel blijkt dat ze in gevaar is…

De zwarte lijn is het eerste deel in een nieuwe reeks van graphic novels die zich afspelen in de tunnels van de Parijse metro. Dat spreekt natuurlijk meteen tot de verbeelding: de grote stad Parijs, de donkere tunnels die allerlei verhalen en geheimen lijken te verstoppen… Dat zorgt meteen voor een bepaalde spanning en nieuwsgierigheid bij de lezer. Vooral de tweede helft van het verhaal heeft die spanning in zich, het begin is meer gericht op het voorstellen van de personages, de setting en de opbouw van het verhaal. Dat Ninn anders is en zich zo voelt en het feit dat ze twee vaders heeft, vind ik een fijne toevoeging voor de diversiteit in dit boek.

Het verhaal maakt af en toe brute sprongen om wat tijd over te slaan, maar ik vind dat het niet voldoende wordt aangegeven om het duidelijk te maken. Je bent even in de war, omdat het vaak gebeurt als je de pagina’s moet omslaan. Je zoekt dan naar houvast om verder te gaan waar de vorige bladzijde is geëindigd, maar dat was dan niet van toepassing. Dit maakt het iets moeilijker voor jongere lezers, terwijl het verhaal wel gericht is op jongeren.

De zwarte lijn heeft een heel open einde en het is ook meteen een climax, wat maakt dat je als lezer onmiddellijk verder wil met deel twee. Er zijn nog geen vragen beantwoord, het verhaal kan nog alle kanten op en dat houdt de spanning erin. Hoewel het fijn zou zijn geweest als je al ietsje meer had geweten want nu voelt dit verhaal echt als een opbouw naar het volgende deel.

Ninn is een fijn hoofdpersonage in een nieuwe reeks waarvan De zwarte lijn het eerste deel is. Spanning, geheimen en avontuur vormen samen een graphic novel die uiterst geschikt is voor avontuurlijke lezers vanaf ongeveer 11/12 jaar. En zorg dat je meteen deel twee bij de hand hebt want het open einde smaakt naar meer!