Niets

Niets – Gaea Schoeters & Gerda Dendooven

Niets
Illustrator: Gerda Dendooven

Niets is een prentenboek over… niets. Over kat en hond die met elkaar aan de praat raken en zoeken naar een verhaal, een betekenis, iets. Af en toe valt er een stilte. Dan wachten ze. Op iets. Of op niets. Je kan het boek zelf lezen en voorlezen, maar het bevat ook muziek en een audioboek. Beide zijn te beluisteren via de code die je in je eigen boek vindt.

Wat meteen opvalt aan dit prentenboek zijn de mooie kleuren op de kaft, waar ik meteen voor viel. De tekenstijl van Gerda Dendooven zorgt voor een mooi begin en doet de lezer uitkijken naar het verhaal. De kaft creëert een bepaalde verwachting naar illustraties toe, maar doorheen het boek wordt die verwachting naar mijn gevoel niet altijd waargemaakt. De illustraties beginnen heel realistisch, net zoals op de kaft, maar naarmate het verhaal vordert worden ze abstracter waardoor de steun voor de lezer en voorlezer wegvalt. Het boek is op zich al moeilijk genoeg denk ik voor jonge lezers en de prenten hadden misschien een betere houvast kunnen bieden. Natuurlijk geven ze nu de ruimte aan de verbeelding en filosofie van de lezer, maar ik weet niet of dat bij deze jonge lezersgroep echt al werkt. Bij oudere kinderen zou dit wellicht wel een succes kunnen zijn.

Het verhaal zelf begint heel concreet, maar ook dat wordt naarmate het vordert steeds filosofischer van aard. Er wordt heel wat ruimte gelaten voor de lezer om op zoek te gaan naar de betekenis van woorden, passages en tekeningen en dat vraagt natuurlijk ook wat van de voorlezer. Kat en hond zoeken naar de betekenis van het niets en van alles rondom hen. Dit kan met iets oudere lezers zeker leiden tot een boeiend en diepgaand gesprek, maar jongere kinderen gaan iets minder hebben met dit verhaal. Zij herkennen de personages als dieren wel, maar gaan wellicht weinig meekrijgen van het verhaal.

Het is wel een leuke toevoeging dat er ook met muziek wordt gespeeld bij dit boek en dat je zowel het audioboek als de muziek gratis kan beluisteren als je het prentenboek in huis haalt. Op die manier wordt de sfeer toch iets voelbaarder, wat dit verhaal zeker wel kan gebruiken, dus het was een slimme zet om deze extra’s toe te voegen.

Niets is een bijzonder prentenboek dat opvalt door de cover en het bijzondere, filosofische verhaal, maar dat toch eerder geschikt is voor oudere kinderen. Een voorlezer is belangrijk hier om kinderen te helpen bepalen wat het verhaal precies kan betekenen want er zijn meerdere mogelijkheden die je zelf kan invullen. De illustraties zijn kleurrijk en trekken zeker de aandacht, maar hadden de lezer net iets meer kunnen leiden. Een mooi experiment, dat misschien net niet helemaal geslaagd is.